Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1239716
Tjena,

Ville höra vad ni tror om nedan.

Brorsan har en -08 V70 med B5254T6 motorn. Han berättade att servon lagt av och vid gemensam felsökning så konstaterade vi att så är fallet. Det finns dock gott om hydraulvätska i behållaren för servon. Under tiden vi står med motorn igång så börjar det skrika inifrån motorrummet och helt plötsligt funkar servon igen. Slänger oss i bilen och kör en runda. Helt plötsligt slutar skrikande och då försvinner servon igen. Efter en minut kommer skrikande och servo tillbaka så vi kör tillbaka till hemmet. I samband med detta börjar det även komma notiser om det behövs service på antispinn/växellåda (automat) samt att batterilampan lyser. När jag hade huven uppe så lät det som att skrikandet kom från generatorn men kan vara missledande.

Väl hemma så stänger vi av motorn och startar den igen och då är allt på ruta 1 igen. Inga felmeddelanden, inget skrikande och heller ingen servo.

Hade det inte varit för dom efterföljande elfelen så hade jag trott servopump men nu är jag ganska säker på att generatorn är problemet. Vad tror ni? Länk nedan för er som vill höra hur det låter. Jag tycker det låter som ett lager som är på väg att skjuta ut sig, sedan är det antingen generator eller pump.

https://www.dropbox.com/s/ue2je83cdnjik ... 3.mp4?dl=0

Tacksam för input.
#1239726
fastninja skrev:
LundgrenR skrev:Starta inte bilen mer. Sök på forumet om Ac pumpen och om remmen som kommer in i kamremmen.
Rickard
Tack för svar. Du får gärna utveckla ditt svar eller posta specifika trådar.

Mvh
Jimmy
Trägen vinner. Är problemet att magnetkopplingen till AC-kompressorn som gett upp vilket gör att remmen inte går runt och så småningom trasas sönder och tar sig in till kamremmen?
#1239732
LundgrenR skrev:Jag tror att det är AC pumpen som går trögt så att den lilla remmen skriker. Den lilla remmen går från servopumen till AC pumpen. Om AC pumpen inte är ok så slirar remmen och servo pumpen drivs inte som den ska.
Det låter vettigt. Då får det påverkan på både generator och servofunktionen. Saken är att han fick AC'n fixad för några månader sedan pga av något läckage. Frågan är om det finns ett samband med det arbetet eller om det är ett rent sammanträffande. Så antingen kompressorn eller magnetkopplingen?
#1239737
Det kan vara magnetkopplingens lager men inte omöjligt att pumpen är sönder invändigt. Vem fyllde på systemet?
Jag hade absolut inte kört med bilen. Går att skära av den lilla remmen så att ac pumpen inte snurrar. Men det är säkrast att kontrollera generatorn och spännare innan man kör mer.
#1239743
LundgrenR skrev:Det kan vara magnetkopplingens lager men inte omöjligt att pumpen är sönder invändigt. Vem fyllde på systemet?
Jag hade absolut inte kört med bilen. Går att skära av den lilla remmen så att ac pumpen inte snurrar. Men det är säkrast att kontrollera generatorn och spännare innan man kör mer.
Bilia gjorde jobbet som ett försäkringsärende så första samtalet kommer gå till dom. Kostade 15 papp så man kan ju tycka att det borde vara en ny kompressor man satt dit men vem vet, kanske slängt på en begagnad som nu skjutit ut sig. Vi får se hur dom ställer sig.

Tack för hjälpen.
#1239815
fastninja skrev:
LundgrenR skrev:Det kan vara magnetkopplingens lager men inte omöjligt att pumpen är sönder invändigt. Vem fyllde på systemet?
Jag hade absolut inte kört med bilen. Går att skära av den lilla remmen så att ac pumpen inte snurrar. Men det är säkrast att kontrollera generatorn och spännare innan man kör mer.
Bilia gjorde jobbet som ett försäkringsärende så första samtalet kommer gå till dom. Kostade 15 papp så man kan ju tycka att det borde vara en ny kompressor man satt dit men vem vet, kanske slängt på en begagnad som nu skjutit ut sig. Vi får se hur dom ställer sig.

Tack för hjälpen.
Jodå, ca: 15.000 kr kostar det att byta kompressor på Volvoverkstad, inklusive ny kompressor, torkfilter mm, tömning, vakuumsugning, påfyllning osv. För det priset ska du ha fått nya delar i ac-systemet. Men det är mycket märkligt att något skulle vara defekt efter så kort tid.
Leasing bildäck

Om det gått till så är det ren st[…]

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Volvo v70 med märkligt elfel.

Hej! Pillade lite med flottören till tanken […]