Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1239682
Hej!

Jag har antingen klappkasst batteri, eller så har jag indikatorfel, tänkte höra om ni har någon aning..

Igår fick jag då upp varning för låg batterispänning, jag körde då ungefär 6 mil, 45 minuter.
Sen fick jag upp varning igen, efter att ha kört dieselvärmare typ 10-15 minuter. Körde sedan 6 mil 45 minuter igen, och trots detta får jag upp låg batterispänning.

Imorse var jag då ut och mätte på batteriet igen för att se vad spänningen faktiskt låg på.
Just över 12 (typ 12,18) före start av bil, med bara tidning på.
Just över 15 efter start av bil
#1239689
Om du tar hjälp av någon som startar bilen medans du mäter, det ska helst inte gå under 10 volt vid start. Om den gör det kan det vara ett tecken på att det börjar bli dåligt.
Bästa är att mäta med en batteri tester för den belastar batteriet och då avslöjar om du har nån dålig cell, så som du mätte talar igentligen bara om att generatorn laddar som den ska.
Dom flesta bilverkstäder och tillbehörs butiker har tester och kan kolla batteriet.
#1239711
Nu har ju de flesta i detta land kalla nätter vilket sätter ner batterispänningen även på friska batterier.
Var det så att din bil stod utomhus och batteriet inte hunnit bli varmt av solen så förstår man att spänningen är låg. Men så låg som 12,2 ska den inte vara om du inte körde värmaren samtidigt. Du skriver att bara tändningen var på. Mät helst utan tändning på.
Som jag ser det så är batteriet kass.
#1239718
SBergdahl skrev:Ladda batteriet fullt med en laddare och nollställ den interna övervakningen. Är batteriet friskt borde det lösa problemet.
Hur nollställer man batteriövervakningen?
#1239729
dannesk skrev:
SBergdahl skrev:Ladda batteriet fullt med en laddare och nollställ den interna övervakningen. Är batteriet friskt borde det lösa problemet.
Hur nollställer man batteriövervakningen?
Vida tror jag tyvärr är ända sättet.

Men laddar du rätt, dvs jorden i karossen, kan du mycket väl klara dig med att ladda eftersom övervakningen då känner att du laddar.
#1239842
Någon som vet på vilken spänning den ska börja varna? För någon känns märkligt..

12,2 spänning utan start (linköping så småkyligt och med tändning) och Volvo (Rejmes) påstår att de testade batteriet OK, samt laddade drygt en halv dag. Sedan dess har jag då kört totalt149
Km på 15 starter och 4 dagar. 5 km 3 dagar och 134 i lördags.

Den varnade för låg batterispänning på lördag fm, körde 45 min, hade dieselvärmaren på 10-15 min, körde 45 min till 4 timmar senare.

Funderar om det helt enkelt är givaren som inte fattat att Rejmes laddat?

Jag har precis bytat batteriet och felsöka […]

Byta egr

Hej, Hur gick det med din egr ventilen? Fick du o[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Lagrena till nån axel ligger i botten av v-e[…]

Snikar in en liten fråga (eller flera) Jag f[…]