Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AxelF
#1239653
Hej,

Har precis kört hem en begagnad V70 D4 från beg-handlarn. Det är en Manuell, fwd med den "nya" VEA spisen. Den har rullat precis 8000mil och funderar på att byta olja och filter på den. Dels för att veta att den faktiskt är bytt men också för att vara säker på att det är rätt 0W-20 som ligger i motorn. Den är servad på Volvo dom 2 första servicarna men den 3e och senaste är nu vid 8000mil hos beg-handlarns egna verkstad.

Vart köper man Castrol Edge V 0W-20 till vettiga pengar? Och vart hittar jag ett originalfilter som passar till bilen?

Funderar också på att teckna en extra solid-garanti till bilen. Efter allt skit man läst om igensatta egr-ventiler, motorras och annat så blir man ju lätt nojig :) Hur hade ni gjort?

Tacksam för svar.
#1239661
farbrornilsson skrev:Hej!
Sist jag letade handlade jag från Mapodo.de, riktigt trevlig tysk som även ringde upp då det blev lite strul med beställningen.
Filtret finns hos din lokale ÅF ;)
Eller "Oljemagasinet.se". Där har de alla sorters oljor till bra priser + oljefilter och luftfilter. Dessutom en svensk sida.
#1239662
Kolla om du kan se färgen på oljan. Är den nybytt bör oljan inte vara svart. Dieslarna sotar ned oljan ganska snabbt men ändå.
Oljemagasinet har jag köpt olja ifrån flera gånger även till min D5 VEA.
https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... uct_id=687
Ett oljefilter från Mann fungerar bra om du inte vill ha ett filter i blå kartong.

Ett oljebyte är inte skitdyrt hos Volvo. Annars lyssnar du med en verkstad som du har stort förtroende för.
#1239763
TommyP86 skrev:Oljefyndet har castrol 0-20, det var billigast sist jag köpte.
Min gamla filteravdragare passade inte på vea-koppen, så fick köpa en ny original volvo avdragare.
Är det inte 36mm hylsa till oljefiltret, el va de på äldre maskiner?
#1240040
Perra83 skrev:
TommyP86 skrev:Oljefyndet har castrol 0-20, det var billigast sist jag köpte.
Min gamla filteravdragare passade inte på vea-koppen, så fick köpa en ny original volvo avdragare.
Är det inte 36mm hylsa till oljefiltret, el va de på äldre maskiner?
På dieslarna är det 36mm hylsa, på bensinarna är det "veakopp" med tillhörande speciell avdragare.
#1240090
Yaniz skrev:Jag köper min olja hos Delticom dvs https://www.dackonline.se/motorolja.html Stort utbud, bra priser inklusive frakt. Det är samma företag som säljer däck på nätet.

Du behöver inte köpa Volvos oljefilter; Mann, Mahle m fl fungerar lika bra.
Härligt och konstatera att Dyronomen tar 914kr för 4liter Castrol Edge 5-30, och dackonline tar 469kr för 5 liter...
Hyfsat påslag där


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]

Skulle gissa på hybrid batteriet blivit s&au[…]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]