Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Briander
#1239290
Tittar lite efter sportavgassystem till S80II och hittar nästan ingenting, men till V70II hittar jag en del, kollar jag på skisserna över resp. avgassystem så ser de väldigt lika ut men ändå specas inte S80.

Har någon testat eller vet om bakre ljuddämparna till V70II passar till S80II?
Användarvisningsbild
av StefanN
#1239300
Söker man artikelnummer så sitter det ju på unika rör på V70 och då får man nog anta att det inte passar rakt på S80 men med lite kap och svets så kan det ju passa.
Användarvisningsbild
av Briander
#1239308
Har sett det i VIDA, tänkte om någon vet vad som skiljer i verkligheten, vore så lämpligt om det skulle gå trots skillnaderna.
av OssianF
#1239427
Mycket intressant fråga!
Har haft exakt samma funderingar och gjort samma observation. Olika delar finns till V70II men inte till S80II. Sökte efter stålomspunna bromsslangar till min S80 T6 MY14. Hittade inget direkt. Hamnade hos J-SPEC som har över 5000 varianter. Snackade med en snubbe på Bilia som sa att V70II och S80II, MY14, har väldigt många delar gemensamt, bl.a. bromsrör. Kontaktade J-SPEC och berättade detta. De lovade att kolla och återkomma. Han återkom någon timme senare och bekräftade, samma artikelnummer till båda bilarna. Beställning lades och de sitter nu på plats. Passade som en "smäck". Försökte med samma sak hos Simons när det gäller sportavgassystem. Berättade om likheterna men fick inte alls samma respons. Inget erbjudande att kolla upp och återkomma. Så på den vägen är det. Söker fortfarande med ljus och lykta efter sportavgas till min S80 T6 MY14.
Så är det någon som har svaret på frågan är det åtminstone två på detta forum som blir mycket tacksamma för tipset.
Användarvisningsbild
av Briander
#1240735
Har diskuterat detta på jobbet och så länge man har rätt rördragning, skiljer mellan olika motorer, så ska det passa mellan bilarna enligt en kollega. Han har ett V70-system men synliga utblås liggande som vi kanske ska testa på min bil då jag letat efter ett sådant, då blir det verkligen trial and error.

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]

@Officefb , Enklast är väl att kö[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Hej, Tänkte beställa bromsar fram till[…]

Passar dessa fälgar

Ja bör passa, yttre fälgkanten hamnar do[…]