Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av miken
#1239203
Ser att min motorbalk börjat få ytrost och lite grovre på något ställe är det något man bör göra något åt eller är det fullt normalt på en xc70 från 2015 med 6000mil på mätaren?
av Schmoyoho
#1239268
Är det tvärbalken som går "bakom" motorn, typ mellan bakre infästningen till länkarmarna? I sådana fall är min likadan, men har min bil gått dubbel så långt och är 11 år gammal. Ser inte jätteilla ut men är ändå lite sugen på att bättra på det om det inte är något jätteprojekt. Går det att bara måla över med någon lämplig färg, hammarlack?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1239270
Schmoyoho skrev:Är det tvärbalken som går "bakom" motorn, typ mellan bakre infästningen till länkarmarna? I sådana fall är min likadan, men har min bil gått dubbel så långt och är 11 år gammal. Ser inte jätteilla ut men är ändå lite sugen på att bättra på det om det inte är något jätteprojekt. Går det att bara måla över med någon lämplig färg, hammarlack?
Får ju vara nån rostskyddsfärg åtminstone. Eller bara dränka i rostskyddsmedel.
av dannesk
#1239284
Skrapa bort och rengör allt lössittade färg & rost. Grunda sedan med föreslagsvis rostskydd Carolsol T03 och låt torka till, spraya sedan med tjockare Carolsol F40 eller bodyspray.
av William85
#1239436
På ämnet, finns det nåt område som kan vara bra att förebygga rostmässigt på dessa bilar?
av dannesk
#1239534
William85 skrev:På ämnet, finns det nåt område som kan vara bra att förebygga rostmässigt på dessa bilar?
Typ samtliga hjulhus och skärmkanter, nöter som tusan med grus mellan innerskärm och skärmkant och blir lackbubblor ganska snart. Filma dessutom kanten ovan vindruta då det rostar snabbare än kvick där vid stenskott pga ingen galv.

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]