Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Customlinern
#1239174
Hejsan alla Volvo kunniga!
Hoppas hoppas nån här kan hjälpa mig i denna svåra stund. Problemet är att den inte vill starta ibland (ofta) Jag sätter i nyckeln och allt lyser upp som vanligt men när jag trycket på knappen händer ingenting. Inte ens ett klick! Köpte ett nytt batteri i hopp om att det var det som var gammalt och trött. Men det var fortfarande lika. Lämnade in den på mekonomen som kopplade upp datorn, men helt utan felkoder. Dom gjorde rent alla jord punkter i hopp om att det var dom som var dåliga. Gick problem fritt resten av dagen. Men dagen efter ville den inte igen. Var till Falun med den (då den otroligt nog startade problem fritt på morgonen) men resulterade i bärgning till närmaste Volvo verkstad. Där listade dom efter tre dagar ut att det var tändningslåset som var problemet då den inte gav nå ström till varken startrelä eller startmotor. Två dagar senare var det bytt men den ville ändå inte starta. Så nu är dom tillbaka på ruta ett och vet ingenting.

Snälla säg inte att jag är den enda som råkat ut för detta utan att nån kan sitta på svaret på min fråga!
Vill gärna ha tillbaka vår familje ”racer” ;-(
Användarvisningsbild
av apersson850
#1239222
Jag hade en 850 som bar sig åt så ett tag. Bytte startmotorn och så var det problemet borta.
Men den hade förstås gått en 30000 mil eller så då.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1239295
Det kan ju inte vara så hela tiden, eftersom den startar ibland. Man kan dessutom råka ut för att det är dålig kontakt, så att man har spänning till startmotorn, men inte tillräckligt för att den ska fungera.
av Customlinern
#1247362
De var då inte lätt det här! Nu har bilen stått över två månader på Volvo i Falun utan att dom fått igång den :( Dom har kollat startmotorn, bytt tändlås, satt i ett nytt styrdon, bytt startrelä och ska nu byta rattlås. Dom hade aldrig varit med om nått liknande svår hittat fel säger dom. Så vi får väl se vad resultatet blir :-(
#1247370
Men har de kollat de enkla sakerna? Givaren på kopplingspedalen? Registreras det inte att den trycks ner så skickas ingen signal från CEM att motorn får starta.

Om jag förstått dig rätt så fungerar bilen när den väl startat? Eller har den lagt av efter vägen när ni kör?

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]