Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1238818
Hej! Jag är ny här!

Jag undrar om jag själv kan byta skivor och belägg på min bil mellan årsservice,utan att förlora garantin.
I så fall måste det vara Volvo orginaldelar då också? för att det inte ska märkas att jag gjort det själv.
#1238826
Schmoyoho skrev:Vad har du för bil av denna generation som du menar fortfarande har garanti? Och vad för garanti är det?
Jag kanske skrev i fel avdelning ser jag nu, bilen är en V70 D4 -15,med garanti menar jag väl motorgarantin och övrigt som ingår där.
#1238866
Då är du i den forumkategori.

Det får man säkert ' nte om man hård-drar det.

Men spontant skulle då jag byta bromsskivor och liknande slitdelar som inte omfattas av garantin.
Och hålla truten om tex motorn havererade.
Bromsarna är inte relevanta då och som skulle inte leta sådana prylar.

Inte om det gäller bromselektroniken heller, om man inte fysiskt skadar någon ABS sensor tex.
Men det kan du väl fråga Volvo via telefon?
Du behöver ju inte lämna personbevis.....hehe.

Det går heller inte att se på en begagnad bromskiva om det är orginal eller ej.

Jag vill också se den återförsäljare som nekar garanti på tex växellådsras pga eftermarknads reservdel som inte direkt eller av felaktigt montage orsakar felet.

Men annat kan spela roll.
Oljor tex är högst relevant.
Den specen skall alltid följas.
Modifiering är också otillåtet, givetvis.
#1238881
PalleH skrev:
Schmoyoho skrev:Vad har du för bil av denna generation som du menar fortfarande har garanti? Och vad för garanti är det?
Jag kanske skrev i fel avdelning ser jag nu, bilen är en V70 D4 -15,med garanti menar jag väl motorgarantin och övrigt som ingår där.
Du har ingen garanti utan motorskadeförsäkring via bilförsäkringen och byte av slitdelar såsom bromsbelägg & skivor påverkar inget.
#1238891
dannesk skrev:
PalleH skrev:
Schmoyoho skrev:Vad har du för bil av denna generation som du menar fortfarande har garanti? Och vad för garanti är det?
Jag kanske skrev i fel avdelning ser jag nu, bilen är en V70 D4 -15,med garanti menar jag väl motorgarantin och övrigt som ingår där.
Du har ingen garanti utan motorskadeförsäkring via bilförsäkringen och byte av slitdelar såsom bromsbelägg & skivor påverkar inget.
Tack! alla som har svarat i tråden är ju kanon att ha tillgång ett sådant här forum med all gemensam kunskap.

Frågade faktiskt min försäljare på Volvo idag som sålde bilen till mig, han sa att om de delar man har varit på skulle senare gå sönder tex någon givare eller elhandbroms så var det inte så bra.

Men om jag gör alla årsservisar i övrigt så bör ju inte motorgarantin påverkas tolkar jag det som och som någon här påpekade också.

Har sett på Bildelar24 att man kan få skivor till framaxeln för 379 och belägg för 150,hade ni satsat på detta eller är volvo original bättre?
#1238900
Vad beträffar bromsar så har inte jag heller kompromissat. Jag drev under 35 år+ ett taxiåkeri i Stockholm. Originalbromsdelar var de som fungerade bäst, och med minst besvär.
#1238923
Är nog egentligen svårt att avgöra då körsätt och körsträcka avgör mycket hur skivorna mår och håller.

Jag har faktiskt provat Bildelar24 grejer på två av mina gamla bilar för ca 2 år sedan. Den ene bilen har rostangrepp på halva skivan, men detta beror inte på skivan snarare är det fel på beläget eller oket. Men jag har konstigt nog bra värde på besiktningen 3.0.

Kommer inte ihåg vilket märke jag köpte, men av de billiga jag hittade till Volvo var av märket "nk" de gör ju kvalitets mc-kedjor.
Men tack för era erfarenheter och kommentarer!

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]