Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JonnieS
#1238707
Tjenare boys & girls har min skönhet inne på verkstaden och fick ett obehagligt samtal att de finns ingen komp på cylinder 1 3 &5 så det måste nog bli ett motor byte. Så min fråga är om någon vet vilka motorer som är kompatibla till den. Hade velat byta till något med mer hästkrafter om de går. De sitter i nu B5254T8 är motorkoden och de är en 2,5ft flexifuel. När man söker runt på skrotarna så finns de ju massvis men passar dom är min fråga?

Tacksam för alla svar och kommentarer
av Yaniz
#1238989
Lite nyfiket undrar jag om du fått någon info om den bakomliggande orsaken till avsaknaden av komp på tre cylindrar? Har den gått motsvarande 15 varv jorden runt?
Senast redigerad av 1 Yaniz, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1239003
Haha, krävs kanske mer än så. På min 850 försvann kompressionen på en cylinder efter drygt tolv varv...
Användarvisningsbild
av JonnieS
#1239293
apersson850 skrev:Haha, krävs kanske mer än så. På min 850 försvann kompressionen på en cylinder efter drygt tolv varv...

Nä den har gått 11500. Och fram tills de hände har den inte gett några varningar på något sätt. Den gick på tomgång ett par minuter och så börja den gå dåligt rök och stank bensin. När jag hämta den från verkstaden så fick jag papper på va dom hitta för fel och den saknar komp på cylinder 2 3 och 5an och de läcker ut bensin från någon av dom också. Så att de är nog riktigt illa med den
av Yaniz
#1239309
JonnieS skrev:
apersson850 skrev:Haha, krävs kanske mer än så. På min 850 försvann kompressionen på en cylinder efter drygt tolv varv...

Nä den har gått 11500. Och fram tills de hände har den inte gett några varningar på något sätt. Den gick på tomgång ett par minuter och så börja den gå dåligt rök och stank bensin. När jag hämta den från verkstaden så fick jag papper på va dom hitta för fel och den saknar komp på cylinder 2 3 och 5an och de läcker ut bensin från någon av dom också. Så att de är nog riktigt illa med den
Det där låter inte klokt! Kan det ha att göra med slarv med oljebyten? Motorer som går på etanol är ju känsligare vad gäller oljebyten (max 1.000 mil på ny olja). Men att kompen försvinner på TRE (3) cylindrar efter drygt 11.000 mil. Helt otroligt.

Har någon en annan teori om vad som kan ligga bakom? Har själv svårt att tro att slarv med oljebytena kan vara orsaken. Möjligen om den gått på samma olja sedan den kom ut från fabrik ?:-/
av Rådlös
#1239349
Yaniz: Bara ett tillrättaläggande. 1000 mil med oljebyte eller 1 gång om året, gäller bara 1.8F och 2.0F, alltså dom 4-cylindriga Fordmotorerna. Volvos 5-cylindriga 2.5Fx har 1500 mil mellan oljebytena eller 1 gång om året.
Men jag kan "falla in" i din undran om den har gått på samma olja alla år och mil.
av MickeO
#1239374
För mig som lekman låter det märkligt att 1, 3 och 5 plötsligt skulle sakna komp. 2 intilliggande eller liknande hade jag kunnat föreställa mig (spricka i topp, toppackning eller cylindervägg) men på 3 olika och ej heller intilliggande låter märkligt.
Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]

Jag har samma ljud bakifrån på min v60[…]

På min bil (som jag tidigare skrev om i det […]

Köpråd V60 etanol

Det är väl Powershift-låda i dessa[…]