Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LundgrenR
#1239391
Låter osannolikt för mig med. Jag hade en V70 från 00 som hade problem insprutningen och sura ner cylindrarna så den tappade komp. Hördes tydligt när man körde på startmotor. Bilen fick bogseras igång sedan gick den bra. Har en 850 som också blir svår startad om man bara startar bilen och stannar den direkt. Varför vet jag läst om detta innan på Volvo fem cylindriga motor. Hittade detta inte riktigt samma motor men värt att läsa.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ht=spanien
av Yaniz
#1239455
Efter att ha läst den länkade tråden om vad killen i Spanien råkade ut för, är jag än mer övertygad om att TS inte ska behöva byta motor. Gå inte med på motorbyte innan allt annat uteslutits. Att börja med förslagen som medlemmar tillhandahåller i den länkade tråden är ett bra utgångsläge. Finns inte en chans att kompen i tre cylindrar försvinner samtidigt och på nolltid p g a mekanisk förslitning! Jag är övertygad om att det finns en enklare och inte minst en billigare lösning.

Och tack Rådlös för infon ang föreskrivna oljebyten i "etanolmotorerna" dvs Fordmotorerna vs volvos femmor.
av Ponte
#1239609
Utan att veta exakt vad verkstaden gjort så känns det drastiskt att byta motor efter ett genomfört kompressions test.
Genom att göra ett leakdown test får man ju reda på om det är i toppen eller i botten den är otät, sedan går man ner med kamera i tändstifts hålen för kontroll.
Renovera toppen är ju billigare än att byta motor...
TS skriver att den läcker ut bensin, då undrar man ju om det är spridare som är otäta och läcker igenom?? Då är den ju sur..

Jag hade inte bytt motor som första åtgärd.
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]