Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1238291
Tänker ge mig på att byta upphängning på min Xc70 d5 2008 till Xc70 sport 2016 upphängning.

Hur pass mycket är annorlunda?

Sen sägs det att Xc70 sport är 1cm högre än en ”vanlig” Xc70. Stämmer detta?
#1244123
Jeg er selv i feerd med å bytte bil og har sett på XC70, og hvilke muligheter jeg har.
Etter en del søk så fant jeg følgende artikkel og den beskriver det meste av det du spør om.

http://teknikensvarld.se/provkorning-av ... rt-161035/

Et utdrag av artikkelen her:
"XC70 Sport – utomlands är tilläggsnamnet ”Dynamic” – innebär dock ett större steg eftersom just Dynamic-chassisättningen nu går att få i den högre XC70. Det innebär 10-15 procent styvare fjädrar fram och bak, dubbelt så styva bussningar i hjulupphängning, 20 procent sportigare dämparsättning fram och bak samt styvare krängningshämmare för bibehållen balans. Nu är bilen inte helt olik polisens XC70 som alltid rullat med hårdare chassi med tanke på uppdrag och extra last."

Mye som må byttes, men det er jo lykkeligvis bolt-on. Om den er noe høyere kan jeg ikke si noe om....
Uansett vil jeg tro den føles bedre på veien :-)
#1244337
Notera att om man tänker använda en XC70 som det är tänkt, inte bara köra där en V70 kommer fram lika bra, då vill man ha så långslagig och mjuk fjädring och chassiesättning som möjligt.

För den som kör XC70 av andra anledningar kan den invändningen vara helt irrelevant.
#1244354
Jag kollade för ett tag sedan skillnaderna mellan V70 original vs R-design (heter sport på de senare v/XC70) i VIDA och det var mycket som var annorlunda som det stog i Drageslaves inlägg. Bussningar, dämpare, fjädrar, gummibuffertar till fjädrarna, krängningshämmare med bussningar m.m. skiljde mellan modellerna så det är säkerligen exakt samma skillnader på XC70.
#1244483
Den eventuella högre höjden på Sport kanske är så enkelt som att den är typad med 18” istället för 16”? Även om rullomkretsen i teorin är ungefär samma så brukar större fälg/lägre profil inte komprimera däcksidan lika mycket.
#1409010
Hur gick det med Sport-moddandet, robban8899? Jag skulle vilja ha en Sport, men urvalet är så litet. Är skillnaderna stora mot standard? Skulle det räcka med eftermarknads sportfjädersats för att bli av med originalarens sävlighet? Eller är det krängningshämmare, bussningar och allt som krävs? Någon som har en uppfattning om vad en total uppgradering från original till Sport skulle kosta inkl arbete?
#1409023
Jag skrev om skillnaderna i inlägg ovan. Byta till sportfjädring (fjädrar och dämpare) kommer nog att reducera sävligheten inte bara byte av fjädrar.

Fick min V60 1 mars i år, tog 19 m&ari[…]

Jag blir inte klok på räckvidden. N&aum[…]

Bakfjädrar.

Jag har bytt bakfjädrar på min XC70 m[…]

Det är inte ett kass hjullager? Da pleier […]