Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mf135
#1237985
T1=4cyl, T2=5cyl, T3P=6cyl och viss designhjälp från Porsche. Samma grund som sagt och har inget med den korta Fordsexan att göra.
Användarvisningsbild
av Funk
#1238007
mf135 skrev:T1=4cyl, T2=5cyl, T3P=6cyl och viss designhjälp från Porsche. Samma grund som sagt och har inget med den korta Fordsexan att göra.
Tack nu klarnade det, läste nog egentligen inte tillräckligt noga..

/Thomas
av callahan
#1238299
3,2 sexan är en Volvo utvecklad motor som skulle byggas i Skövde men som Ford bestämde att Bridgend skulle få tillverka för att rädda den fabriken.
Vi fick en Peugeot diesel i Skövde istället som sålde betydligt mer så där drog Skövde en vinstlott.
av Leafs
#1238616
Lövet skrev:Min 3.2a åkte alltid på för hög växel kändes det som. När man ville få lite fart hände ingenting....sen hände ingenting...sen växlade lådan ner två steg och vrålade iväg.
Antagligen samma mjukvara och utväxling som i diesel-automaterna p.g.a. att Volvo tyckte det var för jobbigt att göra korrigeringar...?

Lätt off topic: Precis samma sak i de nya 8-stegade lådorna där en D4 VEA och T5 VEA har exakt samma utväxling. Huruvida T5 ständigt åker på fel varv kan jag inte uttala mig om, misstänker att den motorn orkar med det.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1238625
Att lådorna har samma utväxling behöver inte betyda att de har samma växlingspunkter. Dessutom är ofta slutväxeln olika, om en diesel och en bensinare använder samma växellåda för övrigt. Eftersom maxvarvet på bensinaren är typ 50% högre än för dieseln blir det rätt konstigt annars. Visserligen kan bensinaren ofta ha högre toppfart, men knappast 50% högre.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1238631
Du vill ju inte ligga och glida på högt varv på slutväxeln å andra sidan så effektkurvan snarare än maxvarv lär styra det. Växlingspunkterna å andra sidan får ju gärna dra nytta av varvtalet.
av Leafs
#1238677
apersson850 skrev:Att lådorna har samma utväxling behöver inte betyda att de har samma växlingspunkter. Dessutom är ofta slutväxeln olika, om en diesel och en bensinare använder samma växellåda för övrigt. Eftersom maxvarvet på bensinaren är typ 50% högre än för dieseln blir det rätt konstigt annars. Visserligen kan bensinaren ofta ha högre toppfart, men knappast 50% högre.
Man kan i alla fall konstatera att en D4 VEA och en T5 VEA båda med åttastegad auto, har samma hastighet vid 1000 rpm på åttan. Allt enligt Volvos egna uppgifter. Intressant att lufsa runt med 1300 rpm i 90 med en bensinare.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1238681
Leafs skrev:
apersson850 skrev:Att lådorna har samma utväxling behöver inte betyda att de har samma växlingspunkter. Dessutom är ofta slutväxeln olika, om en diesel och en bensinare använder samma växellåda för övrigt. Eftersom maxvarvet på bensinaren är typ 50% högre än för dieseln blir det rätt konstigt annars. Visserligen kan bensinaren ofta ha högre toppfart, men knappast 50% högre.
Man kan i alla fall konstatera att en D4 VEA och en T5 VEA båda med åttastegad auto, har samma hastighet vid 1000 rpm på åttan. Allt enligt Volvos egna uppgifter. Intressant att lufsa runt med 1300 rpm i 90 med en bensinare.
Finns vridet så är det ju grymt att det utnyttjas. Redan P2:ornas automater är ju hyfsat lågt växlade med ca 1500 varv på femman i 80. Både motorer och lådor har utvecklats sen dess.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1238705
Sugmotorer oavsett bensin eller diesel måste ju varvas för att få någon effekt. Ofta får ju bensinmotorer jämföras med turbodieslar. Ex når man 300 Nm vrid vid 1500 rpm i 2.5T mot 1700 rpm i D5 på V70N...
Användarvisningsbild
av apersson850
#1238711
Leafs skrev:Man kan i alla fall konstatera att en D4 VEA och en T5 VEA båda med åttastegad auto, har samma hastighet vid 1000 rpm på åttan. Allt enligt Volvos egna uppgifter. Intressant att lufsa runt med 1300 rpm i 90 med en bensinare.
Jaha, det var en sådan uppgift du hade. Jag tänkte på en där de olika växelstegens utväxling var angiven.
Men då är det ju precis så, att de har samma utväxling. Tur det är en automat, eftersom det låga varvtalet inte ger mycket kraft. Men den har kanske inte lagt i åttan än, när man kommer till 90 km/h?
Leasing bildäck

Om det gått till så är det ren st[…]

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Volvo v70 med märkligt elfel.

Hej! Pillade lite med flottören till tanken […]