Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xc70d5
#1236480
Hej.
Jag har fått problem med min sambos xc70.
Det är en 2012 D5 på ca 18 000 mil.
Det började häromdagen när jag startade och åkte iväg så tändes " antisladd service erfordras" samt "parkeringsassistans service erfordras"
Stannade efter ett par hundra meter och stängde av bilen och startade om, problemet löst.
Efter något dygn återkom problemen och försvann inte vid återstart.
Vi kontroll av felkoder fick jag fram följande.
CEM-UO13600 lost communication with differential controll module- rear.
CEM-UO15900 lost communication with parking assistance module.
Dessa gick ej att radera.
Förutom det uppenbara att fyrhjulsdrift, antisladd, p-assistans inte fungerar så går bilen som vanligt.
Idag dök det även upp meddelande om att " city safety service erfordras" i displayen.
Är det någon som vart med om något liknande, eller har några förslag så emottages dessa tacksamt.

/ Matte
av xc70d5
#1236659
Tack för era svar.
Batteriet håller lite drygt 12 volt och när bilen laddar ligger det på ca 14 volt.
För säkerhets skull fick den stå några timmar på laddning men detta gjorde ingen skillnad.
Säkring för awd styrenhet och parkeringsassistans under handskfacket är hela.
Testade även att lyfta batterikabeln i 30 minuter, ingen skillnad.

Den gemensamma nämnaren i mina kommunikationsfel är CEM.
Var sitter den och kan den vara någon glappkontakt eller liknande där?

/ Matte
av Andreas123
#1236667
Styrenheten för differential modul bak sitter på haldex kopplingen som sitter framför bakaxeln.Jag har åxå problem med min styrbox.men den bränner säkringen dock.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1236721
xc70d5 skrev:Den gemensamma nämnaren i mina kommunikationsfel är CEM.
Var sitter den och kan den vara någon glappkontakt eller liknande där?
Den gemensamma nämnaren för snart sagt allting i bilen är CEM. Den bor innanför handskfacket.
Men kommunikationen med DEM sker med högfarts-CAN, den med PAM med lågfarts-CAN. Så de två perifera modulerna är inte ens på samma buss. Jag har inte schemat för 2012, så jag vet inte exakt var City Safety sitter, men troligen på den snabbare CAN-linan.
av xc70d5
#1238417
Jaha då har jag haft bilen på verkstad.
Det visade sig att det var ett "15 relä" som pajjat.
Efter lite felsökning och byte av relä för 106 kr så fungerar allt som sig bör igen.
Det skumma var dock att alla styrenheter inte dog samtidigt,men det är nog inte meningen man ska förstå allt i en nyare volvo :roll:
Hoppas det håller i sig en stund nu.
Tack för idéer och inputs för denna gång.

/ Matte
Användarvisningsbild
av apersson850
#1238479
Det är faktiskt inte alls konstigt att inte alla enheter dog. "15-matning" är en +12 V matning som bara är till när tändningen är till. CEM drivs av en "30-matning", som alltid är till, så länge det finns ström i batteriet. Därför dör den inte för att en 15-matning lägger av. Det är istället CEM som styr de två reläer som hanterar 15-matningarna, ett framtill och ett baktill. I ditt fall är det uppenbarligen relä 2/88, bakre 15-matning, som lagt av. Det driver bland annat de enheter som du räknade upp ovan.
Det finns fler styrenheter som går på 30-matning, och alltså alltid är på. Rattmodulen är en, eftersom man ska kunna dra till en helljusblink för att få ledbelysning så man hittar nyckelhålet i ytterdörren. Larmet är en annan, av mer uppenbara skäl.
av xc70d5
#1238638
Det konstiga tycker jag var att dom fyra styrenheter som dog, inte dog samtidigt. Att alla styrenheter inte dog det förstår jag.
Haldex och parkeringsassistans dog först, ett par dagar senare kom citysafty och ytterligare någon dag senare kom parkeringsvärmaren.
Men jag tackar så mycket för hjälp och information.

/ Matte
Användarvisningsbild
av apersson850
#1238644
Måhända var reläet inte kaputt, utan lite halvdant. Då får de olika styrenheterna sviktande spänning. De kan vara olika känsliga för det.

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]

Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]