Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av daekol
#1236110
Hej,

min dieselvärmare mår inte så bra, till råga på det är termostaten kass också så värme i kupén kanske man får om man har tur efter ca 4-5 mils körning om man gasar på ordentligt. Efter en koll med VIDA är då vattentemperaturen 47 grader.

Tid för byte av både termostat och tempgivare är bokad till nästa vecka, 6000kr fattigare.

Dieselvärmaren däremot sitter ju ganska tillgänglig och går att byta själv hyfsat enkelt. Jag tänkte först att det var fel på avgasröret från värmaren då flexröret hade "spruckit" så jag testade att laga detta, det hjälpte inte. Lützendimman ligger tät ifrån framskärmen ändå. Så jag tror att värmaren i sig har gjort sitt. Jag såg att det är en Webasto Thermo Top V som sitter monterad där, vissa nyare modeller 2014-2016 har haft Webasto Thermo Top VEVO monterade, skulle den fungera att montera i min också? Kommer det fungera eller måste man ladda in mjukvara?

Min bil är en V70 2,4D MY10
av Tompan60
#1236221
Hej på dig. Jag har en 2008 där värmaren gick sönder för 2 år sen. Köpte en från skroten. JB skroten från en nyare bil som bara hade gått 600 mil. Thermo Top EVO. Fick ladda ny programvara och sen funkar den toppen. Den nya modellen bränner renare med mindre lukt och sot. Låter mindre. kör på en sån..

Men innan du byter och nu när det är kallt. Starta din värmare med kall motor. Använd Direktstart som alternativ. Se till att batteriet är fulladdat eller ännu bättre låt en laddare vara ansluten medan du kör ett helt program. . Kör värmaren till den stannar. Kan vara så att den är full av sot och då ryker den och förbränner bränslet dåligt. Kan lätt bli så på auto-läge och många korta körningar. med lite tur bränner du bort sotet på detta sätt. Men kan även vara att värmaren är slut...

Men helt klart värt att testa att bränna ur den. Den kan nog ryka illa i ca 20- 30 minuter och sen långsamt brinna renare och renare. Lycka till

Tomas
#1236250
daekol skrev:Hej,

min dieselvärmare mår inte så bra, till råga på det är termostaten kass också så värme i kupén kanske man får om man har tur efter ca 4-5 mils körning om man gasar på ordentligt. Efter en koll med VIDA är då vattentemperaturen 47 grader.

Tid för byte av både termostat och tempgivare är bokad till nästa vecka, 6000kr fattigare.

Dieselvärmaren däremot sitter ju ganska tillgänglig och går att byta själv hyfsat enkelt. Jag tänkte först att det var fel på avgasröret från värmaren då flexröret hade "spruckit" så jag testade att laga detta, det hjälpte inte. Lützendimman ligger tät ifrån framskärmen ändå. Så jag tror att värmaren i sig har gjort sitt. Jag såg att det är en Webasto Thermo Top V som sitter monterad där, vissa nyare modeller 2014-2016 har haft Webasto Thermo Top VEVO monterade, skulle den fungera att montera i min också? Kommer det fungera eller måste man ladda in mjukvara?

Min bil är en V70 2,4D MY10

6K är billigt för det helvetesjobbet, har gjort det så jag vet...
av daekol
#1236493
Körde till jobbet förut (3,5 mil) och när jag startat motorn startade jag värmaren, den var igång hela vägen till jobbet. Någon timme innan jag åkte startade jag den men då kom det bara massa rök och så stängde den av sig. Så den kanske är igensotad ändå?
av daekol
#1236591
Tompan60 skrev:Låter som min som var slut. En begad från JB från en nyare bil med lite mil blir billigare än att reparera kom bara ihåg sen att låta ladda ner ny programvara
Tomas
Fast begagnad brännare ligger på runt 6000kr medan en brännarenhet med glödstift verkar kosta 3000kr.
av daekol
#1236613
Tompan60 skrev:Jo jag kom på en sak till. Ta bort innerskärmen och kolla att insuget till värmaren är ren Om tex. löv sätter för så får brännaren för lite luft och ryker därför.
Redan kollat och det var rent, dock var flexröret till avgaserna skadat, så jag lagade med ljuddämparbandage och lagningspasta. Dock verkade ju inte avgasläckaget påverka nåt.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]