Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stoffemannen78
#1234979
Hej alla!
Jag är lite allergisk mot (o)ljud så därför dryftar jag följande här;
Bilen är en V70 II -08 D5 som gått 15700 mil.
Problemet jag upplever är att när jag accelererar på höga växlar (4, 5, 6) så gnisslar det duktigt mycket i varvtalen 1300-1800.
Det låter precis som slirande remmar.
Stänger jag av AC-n så låter det inte! Det är det som är det konstiga.
Följande är gjort för att åtgärda problemet;
Alla remmar, inklusive kamremmen, är bytta. Spännhjul och remspännare bytta. Ny AC-kompressor vilket var tur för den ursprungliga hade lager som höll på att skära.
Vad kan man mer byta ut för att slippa gnisslet? Där sitter tydligen ett frihjul på generatorn, kan den vara boven?
Är det någon som har en aning?
//Stoffe
Användarvisningsbild
av Variosboy
#1235074
Som jag förstått det så är de två vanligaste problemen lagret i kompressorn alternativt frihjulet på generatorn. Kan dock inte uttala mig om hur det låter när det är på väg att ge upp..

Bytte frihjulet själv på min bil i höstas.. Lite trångt och pilligt men inte svårt.
Köpte ett frihjul på autodoc.com för typ 3-4 hundra och specialverktyget som behövs för att ta bort det köpte jag på biltema. Det var en hel sats för lite olika modeller och den gick på 500:-.
Bytte rem och spännare i samma veva..
av Stoffemannen78
#1235200
Variosboy skrev:Som jag förstått det så är de två vanligaste problemen lagret i kompressorn alternativt frihjulet på generatorn. Kan dock inte uttala mig om hur det låter när det är på väg att ge upp..

Bytte frihjulet själv på min bil i höstas.. Lite trångt och pilligt men inte svårt.
Köpte ett frihjul på autodoc.com för typ 3-4 hundra och specialverktyget som behövs för att ta bort det köpte jag på biltema. Det var en hel sats för lite olika modeller och den gick på 500:-.
Bytte rem och spännare i samma veva..

Då är det nog frihjulet på generatorn eftersom jag kan utesluta kompresssorn då den byttes till helt ny (dyrt, dyrt).
Har lite tummen mitt i handen så jag får nog be verkstaden att kolla på det. Tack för svaret.

MEN....varför gnisslar inte frihjulet om jag kopplar ur AC-n?
/Stoffe

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]

Dakioso, Härligt det löste dig och du &a[…]

Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]