Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CarlRo
#1234351
Är det något speciellt som man måste tänka på eller vara extra försiktig med när man byter batteriet själv? Jag har bara bytt på äldre bilar och det är ju aldrig några problem. Hur känsligt är det med batterityp och Ah? Jag har ett nästan nytt batteri på 85Ah som suttit i en BMW kan jag montera detta eller finns det risk för att något i bilens elektronik går sönder om man sätter i något annat? Tacksam för lite feedback så jag inte gör bort mig.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1234353
Bara att byta. Det du har borde kunna funka om den fysiska storleken är ok.

Om du har batteriövervakning kan du behöva nollställa den efter att du satt i det fullt laddade nya batteriet så att den vet att det är fullt.
av matsén
#1234441
Tänk på att originalbatteriet är 175 mm högt. Det går att få dit ett 85Ah 190 mm högt om du beställer batterilådelock 31383949 från din Volvohandlare.
//PM
Användarvisningsbild
av StefanN
#1234443
CarlRo skrev:Är det något speciellt som man måste tänka på eller vara extra försiktig med när man byter batteriet själv? Jag har bara bytt på äldre bilar och det är ju aldrig några problem. Hur känsligt är det med batterityp och Ah? Jag har ett nästan nytt batteri på 85Ah som suttit i en BMW kan jag montera detta eller finns det risk för att något i bilens elektronik går sönder om man sätter i något annat? Tacksam för lite feedback så jag inte gör bort mig.
Är anslutningarna på rätt sida så är det lungt.
av mattsson81
#1234534
Jag brukar altid se till att nycklen inte är i tändningslåset det har i hänt att immobelizern ”tappar” synkroniseringen volvo är kanske inte så känsliga.
av CarlRo
#1234557
matsén skrev:Tänk på att originalbatteriet är 175 mm högt. Det går att få dit ett 85Ah 190 mm högt om du beställer batterilådelock 31383949 från din Volvohandlare.
//PM
Enligt manualen så passar batterier som är H190, nån som vet hur polerna sitter på originabatteriet?
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1234561
Oftast behövs inget återställande heller. Bytte på tjejens T4F i höstas, 10 min ungefär. Men manualen har inte helt rätt. Ja, det passar med 190, men locket passar inte då utan måste bytas. Biltema visar också fel och anger 190-batteri 80-2743 men det är för högt. Därifrån ska man ha 80-2753.

Pluspolen är höger ned.
av CarlRo
#1234640
Nu mätte jag ordentligt på mitt extrabatteri 85Ah och till min fasa verkar det vara för långt. H175 x B170 x L310, och då går det väl inte in på längden, manualen säger L278 ? Jag ska sälja min bil och har inte lust att köpa ett nytt batteri så om mitt extrabatteri hade gått att montera så hade ju det varit perfekt, men då är det kört eller??
av CarlRo
#1234646
StefanN skrev:Verkar ju stort men du får väl helt enkelt testa.
Jag bor i stan och utan garage, så man vill inte mecka i kylan på gatan i onödan, eller hyra garage för nått som någon kanske vet absolut inte går, annars hade jag förstås bara testat. Om någon har erfarenheter eller kunskap så är det tacksamt innan jag börjar med detta :wink:

Är ovanligt med ljuddämpning i 17" […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Leasing bildäck

Hej, Jag och min sambo har leasat bil och lä[…]