Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mintrasigabil
#1234317
Hej, har ett delikat problem som verkar vara svårt att lösa för bilverkstäder.

Jag har en v70 1.6d -11 (109hk) gått ca 17000 mil. Haft en felkod som följt varje år vid besiktning - något i stil med att partikelfilterbränning avbruten, dock inget som påverkat bilen.

Haft något plåtskrammel under huven/avgassystemet, tolkat detta som någon mindre plåt och inte åtgärdat detta.
Häromdagen var jag ute och körde, den tappade då effekt men går ändå jämt och fint. Går absolut att köra den men den känns trött.

Varit på verkstad, där hittade man en lös slang eller liknande som orsakat skramlet, troligtvis har bilen läckt avgaser ut i motorrummet ett tag då det var sotigt där och luktat i kupén.

Det finns inga felkoder mer än den som är nämnd tidigare. Denna kod släckt men problemet kvarstå. Inga andra felkoder.
Turbon snurrar.

Bytte partikelfilter på 12000 mil, 3 år och en månad sedan. Enligt verkstan som tror att det är partikelfilter så har jag 3 års garanti på detta men inte längre då det passerat med en månad :evil: :evil: :evil:

Är inte jättesugen på att "prova" byta partikelfilter för 15000 kr.

Hade varit underbart om någon varit med om liknande eller har någon aning om vad detta kan vara???
Svar mottages tacksamt!!
av HakanF
#1234467
Om du eller någon i din närhet kan skruva så kan ni prova att ta loss PF och spola rent det med högtryck för att se om det är PF som ställer till problemen utan att ge Volvoverkstaden 15000.

Sedan brukar PF fungera 8000 - 10 000 mil efter en spolning.

Tillägg:
Kanske blir svårt att spola med den utformningen....

Men filteret säljs på Hova.com för 3310 sek så 15000 låter dyrt.
av mintrasigabil
#1234573
Tack för svar,
Men det är inte omöjligt att det är DPF när den beter sig så här. Hade hoppats på EGR-ventil som är lite billigare.... :(

Jag har bekymmer med min gamla men snåla V50[…]

km-skatt är helt klart det mest logiska. Vis[…]

Svart

Reparationer på burk ska du hålla […]