Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fredde02
#1234255
Hej,

har sökt frenetiskt men verkar inte finna någon med samma bekymmer.
Bilen är en 2014 V70 D3, dvs 136hk varianten, D5204T7. Har rullat ca 9000mil.
Köptes nästan ny höst 2014 med ca 1500mil på mätaren.

När tempen ute stiger till ca 10 grader eller mer får bilen vid uppstart ett klassiskt fläktrems-gnissel. Det pågår ca 5-8 sek och låter precis sådär som man skojar om gamla bilar som gnisslar iväg och man slänger ur sig att "den behöver byta fläktrem"... Det låter gärna mer vid den andra starten om man ex åkt till lokala affären och kommer ut efter 10 min för att åka hemåt.

Det sker dock långt ifrån varje dag, det kan gå en period med inga problem, sen blir det värre ett tag. Naturligtvis sköter sig fordonet när det ska visas för Volvo-verkstan. Våren 2016 byttes en rem och spännare och det blev bättre. Ett tag. Förra sommaren var dock pinsamt ljudlig, man kan önska andra anledningar till att folk vänder sig om efter mig!

Jag har nämnt det vid ordinarie service men man har inte hittat något slitet eller trasigt som kan härledas. Nu drar det ihop sig till service snart igen och jag vill bara höra om era åsikter eller erfarenheter om detta så jag kan hjälpa pojkarna på (märkes)verkstan. Fel som inte går att läsa ut i en dator är ju numera svårlösta känns det som. (och jag är inte över 40år själv ;) )

Tack på förhand.

Lagt en felrapport nu, och Danskarna svarade att […]

Någonstans mellan bromsljus kontakten och gl[…]

Sänka Volvo 144

Fjädring är säkerhet även i 30[…]

D4 balansaxlar

Bra fråga, säkert någon hä[…]