Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nissesvolvo
#1234183
Nu när det blivit lite kallare ute så går inte förardörren att öppna, vare sig utifrån eller inifrån.
Det har strulat lite till och från sedan ca 2 mån tillbaka. ´
Lite olika fel har det varit.
Så därför vore det önskvärt med lite tips och ev utesluta vissa saker....
Jag listar vad som hänt hittills:

Låset "hängde" sig, dvs det gick inte stänga dörren. Smörjade låset med nån olja först, men problemet återkom. Tog lågtempfett istället och har ej hänt nån mer gång.

Några gånger har det bara gått att öppna dörren utifrån efter det att man kört med den. Dvs ned med fönsterhissen och dra i handtaget utifrån.

Det har upphört sedan nån vecka tillbaka, utan åtgärd.

Dom senaste dagarna har det ej gått öppna förardörren alls. Eftersom dom andra dörrarna va lite fastfrusna igår så köpte jag listskydd och smorde in bägge framdörrarna för att se om det hjälpte. Men icke, idag var det likadant.
Tilläggas skall att igår när bilen frugan skulle ta den hem från jobbet så gick det komma in i den på vanligt sätt.

Jag vill ju gärna kunna utesluta vissa saker innan man köper något. Jag läste att det inte heller va ovanligt att elektronikdelen i dörren beter sig konstigt vid kallare temperaturer. Eller om det kan va låsskistan som är dålig...
Låskistan på höger framdörr har jag bytt tidigare men då var det ju att den inte låste. Visade sig, när man plockat isär allt att, om jag inte minns fel, bara va nån fjäder som hade hoppat av så egentligen va låskistan felfri...

Så om det är nån som har tips eller tricks så vore det snällt och kunna få lite hjälp.... :D
av nissesvolvo
#1234219
least skrev:Om dörren inte öppnas alls, så är det troligen själva låskistan som är trasig.
Det funkar ju som det skall när hustrun åker hem....Men har ju läst lite om tidigare att det va fel sorts fett som är applicerad hos
tillverkaren. Tänker om fettet blir så stelt att låskistan hindras att funka normalt. Men i så fall...dom andra dörrarna då...???

Har bytt låskista på passagerardörren. Det vill man ju helst slippa för det va ganska bökigt... :shock:
Användarvisningsbild
av SvenB
#1234222
Har du försökt med att ställa in bilen i värme? Ofta kan det bara vara att det är kallt.
av nissesvolvo
#1234263
SvenB skrev:Har du försökt med att ställa in bilen i värme? Ofta kan det bara vara att det är kallt.
Nej, har inte haft bilen inne i garaget ännu. Pågående köksrenovering gör att det är liiite trångt i garaget.
Alla tips och ideer är välkomna. Jag vill ju vara ganska säker på felet innan man köper något som man inte har behov av...
av Normal
#1234319
Hade liknande problem med förardörren på min xc70, gick knappt att öppna, när jag väl fått upp den och satt mig i bilen så ville den ej hålla sig stängd. Smorde det som gick att smörja utan någon förbättring.
Hade tvättat bilen nåt dygn tidigare, därefter stått ute när det var en riktigt kall natt.
Så förmodligen kom det in fukt i förardörren av tvätten. Har keyless go och den började också krångla.
Fick rådet av bilia att ställa in bilen i garaget och på med värmefläkt mot förardörren under en natt.
Det löste problemet med krånglande dörr samt krånglande keyless och fjärrfunktion.
Har därefter inte varit några problem.
Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]

V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]