Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1233727
Hej, är ny på forumet och ny som Volvoägare! Hoppas kunna både få hjälp och hjälpa andra här framöver :D

Har i förra veckan köpt en 2015 XC70 D4 AWD Automat med 7700mil, en "gammal" tjänstebil som jag budade hem på KVD, och som jag hoppas ska tjäna mig och min familj väl i 5-10år framöver. Kommer nog ta över servicen själv redan vid nästa tillfälle då jag gärna vill halvera oljebytesintervallet pga mycket kortkörning och dessutom tycker jag det är roligt att pyssla själv. :)

Har googlat och bildat mig en generell förståelse för modellen men har lite frågor ändå,
  • Vida + Dice verkar ju kanon att ha, finns det för en 2015 XC70 och var rekommenderas jag köpa detta?

    Serviceplan, finns det nånstans? Tänker mig hållpunkter för multirem, kylvätska, luftfilter, kupefilter osv. (vad som bör göras vid varje servicetillfälle)

    Kamrem och vattenpump, brukar de hålla 18000mil eller ska man ta det några tusen mil tidigare?

    Oljorna i drivlinan har jag förstått är intervall-lösa men tänker ta en i sänder framöver, typ runt 10 000mil, med början i Haldexen.

    Haldex
    Bakaxel
    Vinkelväxel
    Automatlåda

    Är det nån jag missat ?
IMG14212.jpg
XC70:n
IMG14212.jpg (262.91 KiB) Visad 12485 gånger
Tack på förhand!
#1233742
Enligt vida på samma bil men -13

Multirem 9000 mil (10 år)
Kylvätska bara kontroll
Luft bränslefilter 6000 mil
kupefilter 3000 mil
kamrem 18000 mil (10 år)
Bromsolja var 2 år

byte av olja och filter iaf varje år max 3000 mil samt normal kontroll

Mina rekomendationer:
Haldexen bör byta olja på var 6000 mil.
Vxllåda spola 8000-10 000 mil
vinkelväxel o bakaxel kontrollera nivå 10 000 mil

Som du skriver en vida dice är bra att ha om man ska äga bilen mer än ett par år....
#1233745
Jag har VIDA 2014D som verkar vara den nyaste som man kan få tag i och årsmodell 2015 är med i den. För att veta om just din bil finns måste jag isåfall ha reg-nummer eller chassienummer för att se om VIDA kan läsa av bilen.
#1233758
Tack för era svar, jag inser att Vida och Dice är det jag behöver och där antagligen allt jag undrar finns med.

Haldexen får bli prio 1 att byta olja i.

dannesk, du får gärna kolla om ditt VIDA funkar för YV1BZ8156F1217891 funkar så får jag beställa detta, tack på förhand! :)
#1233786
Jag bytte olja i automatlådan (som Volvo anser att man normalt inte behöver göra) efter 12000 mil. Den var då påtagligt mörkare än vad den är som ny, men luktade inte bränt. Växlingskvalitén förbättrades tydligt.
Sen bytte jag olja i Haldexkopplingen (något Volvo inte heller tycker man behöver göra) efter 18000 mil. Filtret var då igensatt till en tredjedel. Oljan i sig såg rätt bra ut.

Av detta kan man få för sig att det är mer bråttom med automatlådan än med Haldexkopplingen. Fast nu har ju jag sista året med generation fyra. En 2015 har generation 5 av Haldexkopplingen, en modell som är kostnadsreducerad och allmänt anses slitas mer. Så det kanske jämnar ut sig, men det vet jag inte.
#1233800
På en bil som gått 7700 mil så skulle jag prioritera haldexen om det är gen 5 som på Ts.
Jag vet hur de ser ut efter 10 000 mil med den kunskapen skulle jag byta tidigare och andra märken med haldex byter olja vid 6000 mil.

Sedan spola vxlådan mellan 6000 till 10 000 beroende på hur den används så har man gjort de man kan för att de ska fungera som de bör.
#1234006
Kontakta säljaren om du inte fick med programvaran. När jag köpte min så fick jag med 2st DVD, en ren installationsskiva för VIDA och en DVD med färdiginstallerat OS med VIDA för att kunna köra i VMware player.
Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Behöver det repareras och därefter fylla[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]