Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StefanN
#1233933
Det ingår inga oljebyten annat än i motorn för privatpersoner, se till att få åtminstonde oljan i automaten bytt.
Ryms en T6a i budgeten behöver du inte fundera mer på 2.5x, det finns ingen anledning att inte köpa det istället.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1233955
Oljebyten i transmission (vinkelväxel, haldex och differential) ingår inte i service och oljebyten kanske inte är jätteviktiga, däremot bör man kontrollera nivån, framförallt i bakre differentialen (bakaxeln).
av SambaAnkan
#1234084
Rådlös: Mycket utförlig beskrivning av Etanol och inverkan på motorerna, det var en mycket intressant läsning och kunskap som du förmedlade :)

StefanN: Tack för råden...Har nu förstått att ett byte av oljan i växellådan är en viktig sak att göra så det får nog gå före Polestaroptimering, eller ja...det bästa vore ju att göra det samtidigt. Kolla oljan i transmissionen, på de delar som du nämnde, skall jag också se till att göra. Stort tack för infon :D Sicket forum va? Fullt av gôtt folk som kan så jäkla mycket! Tacka alla som vill dela med sig, det är guld värt!

SambaAnkan
av matand12
#1234721
Ha enbart kört b95 på min flexifuelmotor som ska servas 1000mil (tråkigt ofta..) Kan väl inte behövas oljebyte så ofta om man bara kör B95?
av Rådlös
#1234739
Minst en gång om året i alla fall. Det gäller alla bilar oavsett vilket bränsle du kör på. Det är inte service var 1000 mil. Bara oljebyte. Service är var 2000 mil och där ingår oljebytet när det sammanfaller.
av dannesk
#1234766
matand12 skrev:Ha enbart kört b95 på min flexifuelmotor som ska servas 1000mil (tråkigt ofta..) Kan väl inte behövas oljebyte så ofta om man bara kör B95?
Som Rådlös sa så är det bara oljebyte på 1000mil om det är en Fordmotor annars var 1500mil och service 1ggr/år oavsett bränsleanvändning.
Användarvisningsbild
av snepo
#1234785
Är väl inget att fundera på. Köp T6:a. Stor motor mer utrustnning på köpet. Så mycket roligare med mycket motor. Vid normal körning drar det inte mer än moppemotorerna
Användarvisningsbild
av NotoriousOLW
#1235345
Min T6 MY08 har passerat 10700mil och fick precis bytt multiremmen vid service, jag betalade ca 5000:- för vanlig service inkl. rembyte hos Mekonomen.

Första ägaren på bilen var Volvo-mekaniker och bytte växellådsoljan vid 2500 mil. Jag gissar att slitaget på lådan är som störst den första tiden så jag borde nog kunna köra ett par tusen mil till innan det är dags att byta olja igen? Vad är ungefärligt pris man får vara beredd att betala för oljebyte i växellådan?

Gällande oljebyten i övrig transmission, klarar vilken verkstad som helst det eller är det ett specialjobb hos Volvo. Vad är det värsta som kan hända om oljan inte byts och hur troligt är det att det går åt pipan? Jag tänker att om det vore nån större risk så skulle Volvo definitivt haft oljebyte i dessa delar i serviceintervall, eller har de bara chansat på att allt kommer gå bra för de flesta ägare?
Vad får man räkna med att lägga ut för att få dessa oljor bytta?
av least
#1235347
Volvo ÅF vill generellt inte byta olja i vinkelväxel eller AOC-kopplingen. Varför vet jag inte dock.
Min PST ville inte göra detta och kunde inte ens ge pri på jobbet.

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]