Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SambaAnkan
#1233724
Hej.

Dags och byta bil och tittar just nu på V70, årsmodellerna 2008-2009 med automat. Jämför 2.5T mot T6 AWD och det är ju lätt att välja om man bara tänker motor/prestanda mot prisskillnaden, den är i runda slängar 20 000 till 30 000 kr högre för en T6. 200 hk mot 284 hk och ett vrid som skiljer enormt.

T6 vinner ju mark helt klart, drar inte så mycket mer och försäkring och skatt gör den till ca 500 kr dyrare per månad i mitt fall.

Det jag undrar över är hur mycket som skiljer modellerna åt vad gäller service och underhåll? Har noll koll på vad det innebär att äga en 2.5T mot en T6. Antar att det skall bytas oljor i transmissionen på ett annat sätt för att det är en AWD men inte mer än så. Hur kan man kolla detta inför ett köp? Hur kan man "känna" att det står rätt till? Tips o tricks tas emot gladeligen :-) Det sunda förnuftet säger att det blir en 2.5T för det är mindre som kan gå sönder men hur är det med det egentligen? Hur är transmissionen på AWD bilarna, är det något att vara vaksam på och i så fall vad?

Ni som har kört både 2.5T och T6, hur mycket mer bil får man med en T6? Är skillnaden stor? Har inte haft möjlighet att provköra modellerna ännu, den ena finns i Sthlm o den andra i Ystad...Jag själv bor i Göteborg..

SambaAnkan
av Schmoyoho
#1233735
Kamkedja i T6:an men rent allmänt är båda motorerna driftsäkra. Olja+filter bör bytas i haldexen lite nu och då ca 6-10000 mil. Automatlådeoljan bör bytas kring varje 10k mil. Inte att det är något fel på 2,5T men T6 är en division högre. Se om du kan få tag på en annan T6:a hos någon handlare t.ex att provköra så får du känna på motorn iallafall. Om det är inom budgeten så känns det som en no-brainer.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#1233737
Jag var i samma tankar som dig när jag köpte min nuvarande bil (se signaturen), och anledningen till att det blev denna var helt enkelt att det inte fanns någon T6 till salu inom rimligt avstånd med rätt färg/utrustning vid tidpunkten för köpet.
Så hittar du en T6 du gillar så slå till och köp den, du kommer inte att ångra dig!
Användarvisningsbild
av Briander
#1233766
Jag köpte en 2.5FT 2010 nyligen och nosade också på T6, men just då fanns bara en som skulle rymmas inom budget och den var heller inte den årsmodell jag ville ha. Jag är nöjd med mitt köp men det är klart att T6 är maffigare. Tänker att en optimering på min 2.5FT gör sitt för att minska gapet sedan.
Användarvisningsbild
av drbrain
#1233818
Nu har jag iofs varken kört en 285hk-T6 eller en 200hk-2.5T...
Men frugan har en V70 2.5FT (231hk) och jag en XC70 T6 (329hk) och lite partisk som jag är skulle jag ju säga.. välj T6!! :twisted:

Go'are motor får man leta efter, tyst och fin när man rullar på lugnt och ett härligt tryck när man väljer att gasa lite.

Oavsett vilken du väljer så är Polestar att rekommendera, gör otroligt mycket för båda motorerna.

Hur mycket kör du?
Skatten på en 2.5FT är ju bara hälften mot en 2.5T, men FT har ju ett extra oljebyte mellan servicen på 3000mil... men kör man bara 1500mil/år så är det ju ändå oljebyte varje år.


När jag hade min V70 D5 (205hk) så kändes frugans 2.5FT väldigt pigg och alert.. nu känns den lite småseg när man vant sig vid betydligt mer under huven ;)
av Mccartney
#1233819
drbrain skrev:Nu har jag iofs varken kört en 285hk-T6 eller en 200hk-2.5T...
Men frugan har en V70 2.5FT (231hk) och jag en XC70 T6 (329hk) och lite partisk som jag är skulle jag ju säga.. välj T6!! :twisted:

Go'are motor får man leta efter, tyst och fin när man rullar på lugnt och ett härligt tryck när man väljer att gasa lite.

Oavsett vilken du väljer så är Polestar att rekommendera, gör otroligt mycket för båda motorerna.

Hur mycket kör du?
Skatten på en 2.5FT är ju bara hälften mot en 2.5T, men FT har ju ett extra oljebyte mellan servicen på 3000mil... men kör man bara 1500mil/år så är det ju ändå oljebyte varje år.


När jag hade min V70 D5 (205hk) så kändes frugans 2.5FT väldigt pigg och alert.. nu känns den lite småseg när man vant sig vid betydligt mer under huven ;)
Men frugan får köra din T6 också eller?:)
Användarvisningsbild
av drbrain
#1233822
Mccartney skrev:
drbrain skrev:Nu har jag iofs varken kört en 285hk-T6 eller en 200hk-2.5T...
Men frugan har en V70 2.5FT (231hk) och jag en XC70 T6 (329hk) och lite partisk som jag är skulle jag ju säga.. välj T6!! :twisted:

Go'are motor får man leta efter, tyst och fin när man rullar på lugnt och ett härligt tryck när man väljer att gasa lite.

Oavsett vilken du väljer så är Polestar att rekommendera, gör otroligt mycket för båda motorerna.

Hur mycket kör du?
Skatten på en 2.5FT är ju bara hälften mot en 2.5T, men FT har ju ett extra oljebyte mellan servicen på 3000mil... men kör man bara 1500mil/år så är det ju ändå oljebyte varje år.


När jag hade min V70 D5 (205hk) så kändes frugans 2.5FT väldigt pigg och alert.. nu känns den lite småseg när man vant sig vid betydligt mer under huven ;)
Men frugan får köra din T6 också eller?:)
Det händer faktiskt ibland :roll:

Hon tycker också den går tystare (kan ju vara pga MY10 vs MY12?) och är betydligt rappare...
Användarvisningsbild
av Briander
#1233823
drbrain skrev:Men frugan har en V70 2.5FT (231hk) och jag en XC70 T6 (329hk) och lite partisk som jag är skulle jag ju säga.. välj T6!! :twisted:
~100hk upp borde göra lite skillnad 8) Jag tycker mina 231hk känns pigga också, men några till skadar ju aldrig, skulle vilja köra en T6 vid tillfälle dock.
Senast redigerad av 1 Briander, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1233833
Jag tror underhållskostnaderna är snarlika.

Köper du en T6 är polestar till 315hk en nobrainer, gör det till en helt annan motor, helt underbar.

Jag skulle inte tveka att välja T6 istället för 2.5T/FT. Speciellt då det i princip inte finns några typfel på T6 medan 2.5FT dras med en del problem, soppapumpar som lägger av, ventilspel som till slut måste justeras etc. etc. T6 har ett lite större agregatremsbyte vid 18000mil/10år men det ligger i linje med var kamremsbytet kostar på 2.5FT så det är ingen ökad kostnad.
av SambaAnkan
#1233884
Tack alla för ert engagemang :D Detta gör att jag kommer leta efter en T6:a i stället för en 2.5T. Flexifuel varianterna var jag också inne på ett tag men att byta olja vart 1 000 mil måste väl ändå indikera att motorn går "tunnt" när den körs på etanol och då slits mer? I mitt fall så spelar det iofs ingen roll så som drbrain skrev eftersom jag bara kör typ 1 300 mil per år, skall ändå byta olja med ett års mellanrum oavsett vilket motoralternativ jag väljer. Agregatrembytet som MartinS tog upp har jag inte hört talas om. Vad är detta, är det för vattenpumpen? Kan vara bra att veta för den T6:an jag har längst upp på listan just nu är en 2009 och har gått lite drygt 16 000 mil vilket innebär att det i så fall är dags för ett sådant byte. Kan vara bra ha med sig i rockärmen om man snackar pris med säljaren :-) Som sagt, tack för att ni delar med er!

Om det blir affär så kommer en Polestaroptimering vara det första jag gör med bilen 8)

Ha det gôtt där ute på vägarna :lol:

SambaAnkan

Fick idag et priserbjudande på hela arbe[…]

Pluskabel glapp

Det där är en säkring. Kolla med en[…]

Bränslemätare Volvo 740

Hej, jag har en Volvo 740-90 och bränslem&aum[…]

Bruten fjäder framvagn

arbetade. ( finns där inga möjlighet a[…]