Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1233890
SambaAnkan: Du är nog felunderrättad. En FFV slits inte mer än någon annan bil oavsett vilket bränsle du kör på. Och du nämner 2.5TFx. Dom har oljebyte var 1500 mil eller en gång varje år. Det är så att huvuddelen av alla Sveriges bilägare kör 1250 mil om året. Däri ligger det oljebytet ändå så det blir ingen merkostnad. Det kan det däremot bli om man slarvar med oljebytena. Sådant straffar sig med tiden. Den som är mån om sin bil, byter olja på den i tid.
Om du däremot har en 2.0F är det oljebyte vid 1000 mil, eller en gång om året på den. Men nu gällde det 2.5Fx
Användarvisningsbild
av MartinS
#1233899
Agregatremmen driver servopump och ac-kompressor på 285/315hk motorn. Kostar cirka 4-5000kr att byta på verkstad.

Värt att tänka på oavsett motorval är att du bör spola automaten typ var 10000:e mil vid ”normal” körning.
av SambaAnkan
#1233917
Rådlös: Ja ok, har läst en del om att slitaget på F motorerna beror på att etanolen sliter onödigt mycket och att rekommendationen är tätare oljebyten men det kanske inte stämmer då. I vilket fall som helst så blir det inget problem eftersom jag ändå inte kommer välja en etanolvariant. Tack för inlägget, man lär sig hela tiden något nytt. Du har helt rätt vad gäller oljebyten, det är viktigt. På min nuvarande bil så byter jag var 6:e månad...Fast då är det självbetjäning som gälller...men med kvalitetsolja. Priset för 5 liter olja är struntsummor..nu efter typ 6 byten så har jag betalat vad hela bilen är värd :lol:

MartinS: Grymt bra info ang agregatremmen...det hade jag ingen aning om..Tack! Ja automatlådan bör ju få sig en spolning helt klart. Ingår oljebyten för växellådan i serviceprogrammet hos Volvo eller är det något man får be om själv? Hur är det med oljebyten och översikt av transmissionen så som schmoyoho rekommenderade? Är det också något man skall ha koll på själv eller är finns det med i serviceprogrammet?

SambaAnkan
av Rådlös
#1233921
Njaa.. Etanol har en lägre förbränningstemperatur än vad bensin har, så slitaget, om det nu är onormalt någonstans, finns nog i bensinbilarna. Orsaken till dom tätare oljebytena har jag lärt mig så här: Etanol och motorolja blandar sig ogärna. Det finns ju alltid ett visst läckage vid kolvringarna där bränsle läcker ner i oljan. Om det då är etanol, så blandar den sig inte. Är det bensin, så blandar den sig lättare med oljan eftersom dom båda är framställda av samma råvara. Dom är "släkt" med varandra.
Det finns en metod att motverka detta med etanol i motoroljan. Dock är ju verkligheten sådan att det passar inte alltid och för alla. Men man gör helt enkelt en rejäl långkörning så att motorn blir rejält genomvarm. Då dunstar dom lättflyktiga ämnena som etanol bort med värmen. Ja, en viss del går runt i motorn med EGR, men det krävs alltså ett antal timmars körning för detta. Vem kör flera timmar i landsvägsfart varje dag? Det är alltså svårt, men en möjlighet att "förlänga" motoroljans livstid något. Men det är nog enklare att byta den. Då får man kanske lite mer fördelar med en färsk olja.
Det finns ju dom som kör tävling och andra aktiviteter på etanol. Och om det då är en tvåtaktare, så finns det speciella vegetabiliskt framställda motoroljor som fungerar ihop med etanol. Dom finns men är lite dyrare. Om man tävlar aktivt i något sammanhang kanske det spelar mindre roll?

En annan orsak till tätare oljebyten är att etanol har en bättre förmåga att lösa upp sot och koksrester i motorn än vad bensin har. Det hamnar ju också i oljan så smånigom och det kräver därför tätare byten.
Men numera står det även i instruktionsböckerna att oljan skall bytas efter XXX km eller en gång om året. Det som infaller först gäller.

Sådana här "undergörande medel", STP och andra bränsletillsatser Tripak och Red Line och allt vad dom heter består till största delen av etanol eller isopropanol, som också är en alkohol. Sådana medel sägs ofta ha en rengörande effekt. Vad kostar en flaska Tripak, 50 - 100 kr? En liter E85 kostar 10,30 kr. (Dagens pris när jag tankade i dag)
Användarvisningsbild
av StefanN
#1233933
Det ingår inga oljebyten annat än i motorn för privatpersoner, se till att få åtminstonde oljan i automaten bytt.
Ryms en T6a i budgeten behöver du inte fundera mer på 2.5x, det finns ingen anledning att inte köpa det istället.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1233955
Oljebyten i transmission (vinkelväxel, haldex och differential) ingår inte i service och oljebyten kanske inte är jätteviktiga, däremot bör man kontrollera nivån, framförallt i bakre differentialen (bakaxeln).
av SambaAnkan
#1234084
Rådlös: Mycket utförlig beskrivning av Etanol och inverkan på motorerna, det var en mycket intressant läsning och kunskap som du förmedlade :)

StefanN: Tack för råden...Har nu förstått att ett byte av oljan i växellådan är en viktig sak att göra så det får nog gå före Polestaroptimering, eller ja...det bästa vore ju att göra det samtidigt. Kolla oljan i transmissionen, på de delar som du nämnde, skall jag också se till att göra. Stort tack för infon :D Sicket forum va? Fullt av gôtt folk som kan så jäkla mycket! Tacka alla som vill dela med sig, det är guld värt!

SambaAnkan
av matand12
#1234721
Ha enbart kört b95 på min flexifuelmotor som ska servas 1000mil (tråkigt ofta..) Kan väl inte behövas oljebyte så ofta om man bara kör B95?

IMG_4632.jpeg Om jag står på vä[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]