Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#1234739
Minst en gång om året i alla fall. Det gäller alla bilar oavsett vilket bränsle du kör på. Det är inte service var 1000 mil. Bara oljebyte. Service är var 2000 mil och där ingår oljebytet när det sammanfaller.
av dannesk
#1234766
matand12 skrev:Ha enbart kört b95 på min flexifuelmotor som ska servas 1000mil (tråkigt ofta..) Kan väl inte behövas oljebyte så ofta om man bara kör B95?
Som Rådlös sa så är det bara oljebyte på 1000mil om det är en Fordmotor annars var 1500mil och service 1ggr/år oavsett bränsleanvändning.
Användarvisningsbild
av snepo
#1234785
Är väl inget att fundera på. Köp T6:a. Stor motor mer utrustnning på köpet. Så mycket roligare med mycket motor. Vid normal körning drar det inte mer än moppemotorerna
Användarvisningsbild
av NotoriousOLW
#1235345
Min T6 MY08 har passerat 10700mil och fick precis bytt multiremmen vid service, jag betalade ca 5000:- för vanlig service inkl. rembyte hos Mekonomen.

Första ägaren på bilen var Volvo-mekaniker och bytte växellådsoljan vid 2500 mil. Jag gissar att slitaget på lådan är som störst den första tiden så jag borde nog kunna köra ett par tusen mil till innan det är dags att byta olja igen? Vad är ungefärligt pris man får vara beredd att betala för oljebyte i växellådan?

Gällande oljebyten i övrig transmission, klarar vilken verkstad som helst det eller är det ett specialjobb hos Volvo. Vad är det värsta som kan hända om oljan inte byts och hur troligt är det att det går åt pipan? Jag tänker att om det vore nån större risk så skulle Volvo definitivt haft oljebyte i dessa delar i serviceintervall, eller har de bara chansat på att allt kommer gå bra för de flesta ägare?
Vad får man räkna med att lägga ut för att få dessa oljor bytta?
av least
#1235347
Volvo ÅF vill generellt inte byta olja i vinkelväxel eller AOC-kopplingen. Varför vet jag inte dock.
Min PST ville inte göra detta och kunde inte ens ge pri på jobbet.
av Schmoyoho
#1235358
NotoriousOLW skrev:Första ägaren på bilen var Volvo-mekaniker och bytte växellådsoljan vid 2500 mil. Jag gissar att slitaget på lådan är som störst den första tiden så jag borde nog kunna köra ett par tusen mil till innan det är dags att byta olja igen? Vad är ungefärligt pris man får vara beredd att betala för oljebyte i växellådan?

Gällande oljebyten i övrig transmission, klarar vilken verkstad som helst det eller är det ett specialjobb hos Volvo. Vad är det värsta som kan hända om oljan inte byts och hur troligt är det att det går åt pipan? Jag tänker att om det vore nån större risk så skulle Volvo definitivt haft oljebyte i dessa delar i serviceintervall, eller har de bara chansat på att allt kommer gå bra för de flesta ägare?
Vad får man räkna med att lägga ut för att få dessa oljor bytta?
Haldex är lik automatlådan och har lameller vilka slits och smutsar ner oljan med partiklar. De flesta verkar klara sig utan oljebyte i haldexen men rekommenderat intervall hos andra tillverkare som använder haldex är ca 6000 mil för olja+filter. Har man otur kan pumpen paja om dess filter blir igensatt, kostar några tusen. Rent allmänt kan man nog påstå att oljebyte är något de mår bättre av, likaså automatlådan. Vad gäller den så har taxi- och polisbilar 6000 mil intervall på oljebyte där, samt bilar som ofta drar tunga släp. Vet inte om lådorna slits särskilt mycket under inkörningen men ca 10000 mil för privatpersoner brukar vara ett normalt riktmärke på intervall, även fast Volvo inte direkt rekommenderar det, men det är bara för att servicekostnaderna ska verka lägre. Om du kör bilen hårt så skadar det ju inte att göra ett byte redan nu. Då menar jag inte att man nödvändigtvis spöar den, men jag tror att ägare av T6 och V8:or ändå köpt bilarna av en anledning och ändå vågar använda de mer än vad t.ex någon med en D4:a gör.

Jag betalade 3200 kr för oljebyte i min växellåda på Volvo. Andra har betalat kring 4500 kr, verkar bero mycket på var i landet man bor.
least skrev:Volvo ÅF vill generellt inte byta olja i vinkelväxel eller AOC-kopplingen. Varför vet jag inte dock.
Min PST ville inte göra detta och kunde inte ens ge pri på jobbet.
Jag tror jag läst att någon medlem på forumet fick ge kring 2500-3000 kr för oljebyte i haldexen. Jag har gjort det jobbet själv och det är inte svårt om man har en timme till övers och tillgång till en lyft. Jag fick köpa en oljesug och lite slang också, utöver filter och olja, och jag tror allt som allt kostade kring 6-800 kr.

Vinkelväxel var helt överflödigt att pilla i enligt en mek jag litar på, eftersom att det inte finns några lameller som smutsar ner oljan där. Bara kugghjul. Nivåkontroll i slutväxeln kan man ju däremot göra om man ändå är och rotar i haldexen.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1235413
Jag har bytt olja i automaten varje 12000 mil, och i Haldexkopplingen efter 18000 mil. Automatlådan växlade markant bättre efter första oljebytet, lite bättre efter andra.
Fyrhjulsdriften har fungerat utan problem. Vid bytet var filtret igenkleggat till en tredjedel.
Användarvisningsbild
av NotoriousOLW
#1235525
Schmoyoho skrev: - Massa bra info -
Tack för bra info!
Jag kollade lite på Volvoswedens genomgång av olje- och filterbyte på Haldexen och jag tror att det skulle ta betydligt mycket mer än en timme för mig att utföra. :shock:

Att det värsta som kan hända om oljebyte uteblir i Haldexen är att pumpen kan gå sönder gör att jag inte känner nån direkt stress, än. Jag tänkte att det värsta som kunde hända vore att allt kanske kunde skära ihop, explodera och orsaka skador som krävde att allt bakom B-stolpen fick bytas inkl. eventuella passagerare i baksätet, typ.

Växellådan får få bytt olja vid nästa service.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1235538
Det värsta som händer med Haldex är nog att du blir tvåhjulsdriven. Skammen att stå där med en förmodat fyrhjulsdriven bil, som inte kommer iväg, eftersom den bara krafsar fram, är förstås klart mer svidande än lite svinn bland baksätespassagerarna. :)
Användarvisningsbild
av akterspegel
#1235561
Jag har aldrigt kört en T6 men jag stog inför samma val 2011 och köpte då en 2,5ft som fick mjukvara från autotech vilket gav 300hk.
Fördelen mot T6 var 250kg mindre vikt, manuell låda samt billig i skatt. Den var riktigt rapp faktiskt. :)

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]