- mån 19 feb 2018, 15:28
#1233602
Jag har under en tid dragits med att säkringen till bromsljuset går med jämna mellanrum. Efter ett par vändor på verkstan med byte av både lampor, relä, kablarna till bagageluckan samt bromsljuskontakten vid pedalen så kvarstår felet.
Volvoverkstan tycker jag ska byta styrenheten till ett femsiffrigt pris, men jag har varit långt ifrån övertygad då deras diagnos har varit ganska flummig.
Gjorde en del eget felsökande i helgen och har lyckats konstatera att säkringen går när jag samtidigt bromsar och för växelspaken åt höger. Alltså mot höger ändläge, som om jag skulle i med backen eller 5an.
Säkringen smäller innan jag är i närheten av att lägga i backen och aktivera backljuset, så felet har inte med det att göra.
Tänkte att det kunde vara någon kabel som skavt sönder i närheten av växelspaken, så jag rev bort mittkonsoll och annat och kollade. Tyvärr inget fel där heller, lyckades däremot konstatera att när jag för den vänstra tryck/dragstången (eller vad det kan heta) framåt samtidigt som jag bromsar så smäller säkringen.
Har mätt belastningen över säkringen och förutom när jag provocerar fram kortslutningen så ligger belastningen på helt normalt låga nivåer. Vid kortslutningen så är det rejält: dvs det spelar ingen roll om jag säkrar upp med större säkringar.
Finns det någon som kan ha nån ide om vad det är som kan kortsluta eller orsaka det här felet?
Volvoverkstan tycker jag ska byta styrenheten till ett femsiffrigt pris, men jag har varit långt ifrån övertygad då deras diagnos har varit ganska flummig.
Gjorde en del eget felsökande i helgen och har lyckats konstatera att säkringen går när jag samtidigt bromsar och för växelspaken åt höger. Alltså mot höger ändläge, som om jag skulle i med backen eller 5an.
Säkringen smäller innan jag är i närheten av att lägga i backen och aktivera backljuset, så felet har inte med det att göra.
Tänkte att det kunde vara någon kabel som skavt sönder i närheten av växelspaken, så jag rev bort mittkonsoll och annat och kollade. Tyvärr inget fel där heller, lyckades däremot konstatera att när jag för den vänstra tryck/dragstången (eller vad det kan heta) framåt samtidigt som jag bromsar så smäller säkringen.
Har mätt belastningen över säkringen och förutom när jag provocerar fram kortslutningen så ligger belastningen på helt normalt låga nivåer. Vid kortslutningen så är det rejält: dvs det spelar ingen roll om jag säkrar upp med större säkringar.
Finns det någon som kan ha nån ide om vad det är som kan kortsluta eller orsaka det här felet?