Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mathias074
#1233602
Jag har under en tid dragits med att säkringen till bromsljuset går med jämna mellanrum. Efter ett par vändor på verkstan med byte av både lampor, relä, kablarna till bagageluckan samt bromsljuskontakten vid pedalen så kvarstår felet.
Volvoverkstan tycker jag ska byta styrenheten till ett femsiffrigt pris, men jag har varit långt ifrån övertygad då deras diagnos har varit ganska flummig.

Gjorde en del eget felsökande i helgen och har lyckats konstatera att säkringen går när jag samtidigt bromsar och för växelspaken åt höger. Alltså mot höger ändläge, som om jag skulle i med backen eller 5an.
Säkringen smäller innan jag är i närheten av att lägga i backen och aktivera backljuset, så felet har inte med det att göra.
Tänkte att det kunde vara någon kabel som skavt sönder i närheten av växelspaken, så jag rev bort mittkonsoll och annat och kollade. Tyvärr inget fel där heller, lyckades däremot konstatera att när jag för den vänstra tryck/dragstången (eller vad det kan heta) framåt samtidigt som jag bromsar så smäller säkringen.

Har mätt belastningen över säkringen och förutom när jag provocerar fram kortslutningen så ligger belastningen på helt normalt låga nivåer. Vid kortslutningen så är det rejält: dvs det spelar ingen roll om jag säkrar upp med större säkringar.

Finns det någon som kan ha nån ide om vad det är som kan kortsluta eller orsaka det här felet?
av Rådlös
#1233605
Det hörs ju att det är ett mekaniskt problem. Någon klämd och skadad kabel.
Har du koll på den aktuella kabelns "A och B-ända"? Lossa kabeln, det är väl antagligen flatstift eller något? Men låt kabeln hänga kvar tills vidare. Dra en ny lös kabel provisoriskt mellan "A och B". Testa om säkringen smäller av då också. Gör den inte det så har du ju hittat felet.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1233651
Ja, eller se var det rör sig. En del av de här bilarna har råkat ut för kablar som gnagats på av vassa kanter i motorrummet. Så även min, fast det yttrade sig inte på det här viset. Nu har jag i och för sig automatlåda, så det ser ju annorlunda ut än de manuella växelförarna.
av Mathias074
#1233671
Jag har tyvärr inte koll på ens vilken väg bromskablarna är dragna och hade hoppats riva halva bilen för att kolla upp det. Kändes ju logiskt iofs att isolering skavts loss kring växelspaken men så var inte fallet. Skjutstången går ju dessutom i ett hölje vilket förhindrar skarvning, iallafall på de delar som gick att se efter avlägsnande av mittkonsollen m.m

Kollade elschemat för bilen men vad jag kan se ger det dåligt med info om den fysiska placeringen av kablarna.

Bra idé att dra en parallell kabel , borde ju gå att göra från säkringen och till någon kontakt i bagaget som är lätt åtkomlig.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1233794
Nä, men växlingsvajrarna är mycket styvare än kablar. Det har inte så mycket att välja på, när det gäller var de ska ta vägen i bilen. Kolla under luftrenare och/eller batterihyllan. Det är väl nästan bara där som de kan komma åt någon kabel.

Vilken säkring är det som går? Det är ju flera olika som är inblandade i bromsljuset.
av Mathias074
#1233814
Tack för tipset, ska ta och kika där ikväll :-)
Det är säkring F28 som går, dvs säkringen för Höger, vänster och aux bromsljus samt KVM. Vad jag kan se så matas den från 11A/1 och sen är inga andra säkringar inblandade.
Felet borde ju sitta någonstans efter switch 3/9, eftersom kortslutningen endast uppstår då bromsen är aktiverad.

Kollade sidan 73 i volvos elschema, fast jag har säkert missat något.
http://www.volvowiringdiagrams.com/volv ... iagram.pdf
Användarvisningsbild
av apersson850
#1233817
Nej, F28 säkrar enbart av bromsljuskontakten och kablarna tillbaka till CEM och KVM, om du nu har någon KVM? Själva bromsljusen säkras av via en annan säkring till CEM. Skulle jag tro, i alla fall. Uppritningen av hur CEM är funtad internt är inte så detaljerad. I schemat från 2008 finns den inte alls, men det är bättre i det från 2011, exempelvis.
Men det är i alla fall så att bromsljuset styrs inte direkt från bromsljuskontakten, som det var förr. Det faktum att bromsljuset kan blinka om du står upp på pedalen vid en panikbromsning visar att det är en utgång från CEM som styr bromsljuset. Bromsljuskontakten är bara en ingång som talar om att pedalen är nedtryckt, men hur bromsljuset ska bete sig då bestämmer CEM. Dock kan förstås matningen till ljusen ändå komma genom bromsljuskontakten, men det vet jag inte om det gör.
Men första steget måste vara att kolla kablaget mellan bromsljuskontakten och CEM. Den går ju tvärs över bilen, från pedalstället till under handskfacket. Då passerar den förstås växlingsförarvajrarna någonstans. Om de kan röra vid varandra vet jag inte.
av Mathias074
#1233945
Låter rimligt att matningen inte kommer via den säkringen eftersom vid nedtryckt broms är belastningen bara ca 150mA över säkring F28.
Hade inte möjlighet att riva och följa kablarna från bromsljuskontakten igår, men har följt växlingsförarvarjarna från genomföringen i torpedväggen fram till växellådan, och där finns absolut ingenting som kan skapa problem.
Känns som det är mycket att riva för att kunna se sista bitarna av växelförarvajern inne i cupén, men jag kan inte se att det återstår några andra alternativ.
Volvo on call och GSM

spelar ingen roll när inte VOC finns lä[…]

Löjliga priser XC70

Ägarna av äldre xc70 hänger på[…]

Om det inte blev ett gnistregn med den kopplingen […]

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns […]