Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Laijnuss
#1233148
Idag när hustrun kom hem efter jobb och parkerade bilen tyckte hon den lät väldigt mycket efter att hon stannat bilen.
Jag går ut och kollar och kylfläkten går på övervarv. Går in i bilen för att se om det är några varningsmeddelanden men det verkar "rent". Väljer att starta bilen och då får jag upp bilden enligt den bifogade filen, varningstriangel och en illröd motor, dock ingen beskrivning av felet.
Kollar jag VOC-appen så verkar allt i sin ordning.

Hustrun kör alltså hem cirka 1,5 mil, inga problem under färden men efter att hon parkerat beter sig bilen konstigt.

Bilen är en V70 -16,D3 (nya VEA4-motorn) och gått cirka 5800 mil

Någon som känner igen problemet?
Bilagor
IMG-8704.JPG
Överhettad motor?
IMG-8704.JPG (1.42 MiB) Visad 390 gånger
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1233155
Den visar att motorhuven är öppen. Stäng huven (smäll inte igen den), sen trycker du till där höger resp. vänster lås sitter.
Då ska den röda huven slockna.
Att fläkten går kan ha med regenerering att göra, det är fullt normalt att den går igång ibland.
av Laijnuss
#1233184
Stort tack!!
Det var en regenerering.
Roligt med den röda motorhuven! :D Den var öppen då jag försökte hitta vad som var fel och eftersom fläkten gick som tusan drog jag slutsatsen att den röda huven var ett tecken på överhettning. Lyckades inte hitta något i manualen heller.
Rätt skönt att lördagen kan nyttjas till det som var planerat istället för att fixa med bilen.
av Laijnuss
#1233270
apersson850 skrev:Temperaturmätaren till vänster visar normal temperatur.
Ja det var därför jag inte fick ihop saker och ting. Bra då att det finns forum med folk som kan (W)

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]