Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattsson81
#1234121
Så ser inte packningen ut på dom det ska va en flerlagers stål packning ”mls”
av mattsson81
#1234123
VolvoB20 skrev:
apersson850 skrev:Motorkonstruktioner är olika, ja, men ingen mår bra av att dra på innan den är varmkörd.
??? Nu vet jag inte riktigt alls vart du vill komma. Menar du att alla motorer skulle vara exakt lika känsliga för att man gasar på innan motorn har blivit genomvarm ???

Så att vissa konstruktioner skulle alltså inte vara mer känsliga än andra då ?

Jag fick förklarat för mig att vissa motorer med toppar i lättmetall med flytande packning och lågt åtdragningsmoment från fabrik, som tex de D5or vi pratar om i tråden och vissa Toyota modeller (en del 6:or) var mer känsliga än andra innan de kommer upp i temp och man måste vara extra försiktig med dessa.

Men så är det alltså inte, det är bara en myt, eller ?
Vart får du lågt åtdragningsmoment i från ? Det är ju sträckbult som ska dras ut av bara... får ju äta grovtbröd till fruckost innan man ger sig på dom..
Kompisen slog isär en 50000milare häromdagen spräckte först en vanlig 1/2tum hylsa sen en svart krafthylsa så inn i satt bultarna fick tillochmed skära väck en med skärbrännaren
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1234136
mattsson81 skrev:Så ser inte packningen ut på dom det ska va en flerlagers stål packning ”mls”
Självklart ser den inte ut så, den bilden är från en encylindrig båtmotor. Det var bara för att illustrera den metalliska del av packningen som utsätts direkt för värmen från förbränningen i cylinder.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1234138
mattsson81 skrev:
VolvoB20 skrev:
apersson850 skrev:Motorkonstruktioner är olika, ja, men ingen mår bra av att dra på innan den är varmkörd.
??? Nu vet jag inte riktigt alls vart du vill komma. Menar du att alla motorer skulle vara exakt lika känsliga för att man gasar på innan motorn har blivit genomvarm ???

Så att vissa konstruktioner skulle alltså inte vara mer känsliga än andra då ?

Jag fick förklarat för mig att vissa motorer med toppar i lättmetall med flytande packning och lågt åtdragningsmoment från fabrik, som tex de D5or vi pratar om i tråden och vissa Toyota modeller (en del 6:or) var mer känsliga än andra innan de kommer upp i temp och man måste vara extra försiktig med dessa.

Men så är det alltså inte, det är bara en myt, eller ?
Vart får du lågt åtdragningsmoment i från ? Det är ju sträckbult som ska dras ut av bara... får ju äta grovtbröd till fruckost innan man ger sig på dom..
Kompisen slog isär en 50000milare häromdagen spräckte först en vanlig 1/2tum hylsa sen en svart krafthylsa så inn i satt bultarna fick tillochmed skära väck en med skärbrännaren
Åh, fasiken.. Well, på Toyota motorerna var det för lågt åtdragningsmoment så det blev för lågt tryck på packningen så den började läcka. Speciellt om man belastade motorn innan den var varm.

Är det något annat som gör att packningen ger upp på Volvo 5än?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1234199
Även om det blir helt andra temperaturer vid förbränningen i cylindrarna så gör uppvärmningen av kylvattnet, när motorvärmaren går, att block och topp ökar i storlek något. Lite lär det påverka trycket på packningen i alla fall.
Oljan är inte heller speciellt bra på att smörja cylinderloppen innan den fått upp värmen lite. Där gör också motorvärmaren lite nytta.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1234238
Men fortfarande, frågan är ju: Är det en skröna eller en sanning att dessa D5or med den tidiga packningen var speciellt känsliga innan de blivit varma och packningen expanderat och de kräver extra försiktighet med gasen innan man kört en bit jämfört med "normala bilar".

Alla motorer mår ju bäst av att vara i arbetstemp innan man belastar, men detta skulle vara ett specialfall.

Sant eller falskt ? Hade mekanikern fel ?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1234252
Jag förstår att det är kärnfrågan, men den vet jag inte svaret på. Men visst är det möjligt. Det finns ju många konstruktioner som är både sluga och eleganta, men som sen i praktiken visat sig vara mindre välbetänkta. Typ att låta motorn och växellådan ha gemensam olja.
Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]