Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av calibra300
#1233009
Hej, ny på forumet här.

Jag har letat xc70 ett tag. Sen läste jag att dom har problem
med toppackningen från my08 på dom 5cylindriga (diesel?)

Hur vanligt är det? Går det att förebygga?

//Johnny
av Cox
#1233060
Tror inte att det är så vanligt, min har rullat 26000 mil utan problem. Vanligare med kass AC kompressor se till att den är bytt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1233479
calibra300 skrev: Går det att förebygga?
Dra inga fullgas accelerationer innan motorn har blivit lite varm.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1233547
Det gäller ju för alla motorer. Bara de som fullständigt saknar teknisk insikt drar på innan motorn blivit varm.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1233565
apersson850 skrev:Det gäller ju för alla motorer. Bara de som fullständigt saknar teknisk insikt drar på innan motorn blivit varm.
Alla motormodeller är inte lika och har olika svagheter.

D5an som råkar ut för topphaveri har ju en flytande packning som är extra känslig för att du gasar innan den är helt varm, därför bör du vara extra försiktig med den jämfört med andra bilar.

Dessa bilar saknar ju dessutom temp-mätare så det är omöjligt att veta om motorn verkligen är varm så du får lägga på extra tid mot vanliga bilar för säkerhets skull. ,
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1233597
apersson850 skrev:Motorkonstruktioner är olika, ja, men ingen mår bra av att dra på innan den är varmkörd.
??? Nu vet jag inte riktigt alls vart du vill komma. Menar du att alla motorer skulle vara exakt lika känsliga för att man gasar på innan motorn har blivit genomvarm ???

Så att vissa konstruktioner skulle alltså inte vara mer känsliga än andra då ?

Jag fick förklarat för mig att vissa motorer med toppar i lättmetall med flytande packning och lågt åtdragningsmoment från fabrik, som tex de D5or vi pratar om i tråden och vissa Toyota modeller (en del 6:or) var mer känsliga än andra innan de kommer upp i temp och man måste vara extra försiktig med dessa.

Men så är det alltså inte, det är bara en myt, eller ?

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]