Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av loben
#1231797
Hej
Har jag förstått saken rätt att jag kan fortsätta köra min XC70 årsmodell 2012/euro5 med samma skatt som förut eller drabbas den av någon höjning enligt det senaste Bonus-malusförslaget?
Isåfall borde ju inte andrahandsvärdet försämras när jag ska byta till V60 cc om några år eller tänker jag fel?

Vad tror ni?
/LOB
av Rolle85
#1231820
De drabbar nya bilar som säljs efter 1 juli, inte din bil.
av Inghus
#1232094
Om det är en Euro 5 Diesel så lär nog andrahandsvärdet sjunka i Stockholmsområdet då Zon 2 förbjuder körning där om några år.
Användarvisningsbild
av joel80
#1232393
Blir det ett stort område i Stockholm man inte får köra Euro5 i kan det påverka andrahandsvärde på sånna bilar i hela Sverige. Det finns ju då en risk att begagnatmarknaden blir helt mättad med euro5-bilar som inte Stockholmarna vill ha och då skeppas dom ut i landet. Om tillgången blir högre än efterfrågan minskar priserna.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1232409
Inghus skrev:Om det är en Euro 5 Diesel så lär nog andrahandsvärdet sjunka i Stockholmsområdet då Zon 2 förbjuder körning där om några år.
Åh är det redan bestämt, det visste jag inte. Källa på det? :roll:
Användarvisningsbild
av SvenB
#1232411
loben skrev: Isåfall borde ju inte andrahandsvärdet försämras när jag ska byta till V60 cc om några år eller tänker jag fel?
Nej, jag tror inte du tänker fel. Pratade faktiskt i dag med "min" Volvosäljare. Då första förslaget om Bonus-Malus kom, där även befintliga bilar skulle drabbas, sjönk priserna på bilar med större motorer. Men de har återhämtat sig nu, när Bonus-Malusreglerna "spikades".
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1232453
Hehe, och här sitter jag och tänker att en bil som garanterar att jag inte råkar hamna i Stockholm borde öka i värde... :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1232578
Ingen vet ju hur det går. Men om det skulle bli beslut och Malmö och Göteborg följer efter Stockholm så är det ju vips 250.000 Euro 5 bilar som ska krängas av. Om det finns tillräckligt många köpsugna i Norrland att handla upp alla dessa bilar utan att deras andrahandsvärde sjunker vet ju bara ni Norrlänningar :-)

Men beslutet kanske inget blir av, så detta är ju bara "nätpoker-chansningar" just nu på hög nivå.

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]