Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#1232642
Eller de Volga-taxibilar som rullade, åtminstone i Stockholm. De skeppades tillbaka till Sovjet när de var uttjänta här. Där rekonditionerades de, och såldes till privatpersoner. :wink:
Användarvisningsbild
av SvenB
#1232650
Jag tycker Bonus-Malus är bra, det får nog folk att tänka till vid nybilsköp, även om det kanske inte blir helt självfinansierat. Men det finns de som inte tror att Rut och Rot är självfinansierat heller. Men om, jag säger om, det kommer bli omöjligt att köra bilar sämre än Euro6 i framtiden i Sverige, gör vi den globala miljön en tjänst då? Eller är det bara så att vi "skeppar över" problemet på andra länder? Om våra "skitiga" bilar körs i Ryssland eller Polen, blir de renare då? :wink:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1232655
SvenB skrev:Jag tycker Bonus-Malus är bra, det får nog folk att tänka till vid nybilsköp, även om det kanske inte blir helt självfinansierat. Men det finns de som inte tror att Rut och Rot är självfinansierat heller. Men om, jag säger om, det kommer bli omöjligt att köra bilar sämre än Euro6 i framtiden i Sverige, gör vi den globala miljön en tjänst då? Eller är det bara så att vi "skeppar över" problemet på andra länder? Om våra "skitiga" bilar körs i Ryssland eller Polen, blir de renare då? :wink:
Jag är mot Rut och Rot, varför ska man sänka skatten på vissa saker bara för att de har så mycket svartjobbande, man borde sänka skatten generellt på arbete, inte bara på vissa yrkesroller bara för att de annars tokjobbar svart.

Med samma logik borde man ju införa RSB avdrag också. D.v.s att man får skattereduktion om man Reparerar på SBilverkstäder för det är ju ofta de som inte har så fett med pengar som lämnar i bilen på små bilverkstäder som dessutom jobbar mycket svart.
Användarvisningsbild
av joel80
#1232759
VolvoB20 skrev: Jag är mot Rut och Rot, varför ska man sänka skatten på vissa saker bara för att de har så mycket svartjobbande, man borde sänka skatten generellt på arbete, inte bara på vissa yrkesroller bara för att de annars tokjobbar svart.
Att införa ett "bidrag" bara för att det är mycket svartjobb är lite som att göra det lagligt med droger för att problemet med dem ökar eller att ta bort hastighetsgränser för att folk kör för fort. :D


Bonus - Malus är ju kanske mer en form av skatteväxling.
Sven, är du osäker på att den inte skulle vara finansierad? Dom räknar ju med att gå rejält mycket plus första åren, och sen är tanken att man ska ändra gränserna och summorna allt eftersom så att det när det säljs färre bilar med malus så blir det färre som blir berättigade till bonus. Så som jag förstått det i allafall.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1232773
joel80 skrev: Bonus - Malus är ju kanske mer en form av skatteväxling.
Sven, är du osäker på att den inte skulle vara finansierad? Dom räknar ju med att gå rejält mycket plus första åren, och sen är tanken att man ska ändra gränserna och summorna allt eftersom så att det när det säljs färre bilar med malus så blir det färre som blir berättigade till bonus. Så som jag förstått det i allafall.
Jag förstod att du skull svara på detta. Jo jag tror att Bonus-Malus, åtminstone i början, kommer "gå ihop" eftersom det nog inte kommer bli så många supermiljöbidrag att dela ut..
Användarvisningsbild
av joel80
#1232778
Är det dumt att jag svarar/frågar när jag undrar?


En ändring som kommer "gratis" utan att dom måste ändra något i själva bonus-malus är 2020 (eller 2021?) då man sagt att man går över till nya WLTP-körcykelns utsläpps-siffror. Då kommer det bli ännu dyrare med de bliar som drar mycket och gränsen för de som klarar den neutrala gränsen blir nog lite hårdare.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1232779
joel80 skrev:Är det dumt att jag svarar/frågar när jag undrar?
NÄ.Verkade det som jag tyckte det, ber jag om ursäkt. :wink:
Användarvisningsbild
av joel80
#1232782
Lugnt Sven... Du har nog aldrig skrivit nått otrevligt till mig eller nån av vad jag sett. :)
Blev bara lite osäker på "vad jag nu gjort"... Typ.

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]