Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alex98
#1231667
Hej!

Då jag köpte en Volvo v70 -16 d3 diesel för att få ner förbrukning då vi hade en bensin 06 innan. Det var ungefär fyra dagar sedan jag tankade 65 L och idag stod det att det var 51 L kvar. det har alltså gått mer en tio Liter på fyra dagar. Är det rimligt? Jag åker ca 5 mil (landsväg, en liter per resa) 5 gånger i veckan. Hur kan man köra mer ekonomiskt? Är det dumt att använda dieselvärmare?

/Alex
Användarvisningsbild
av apersson850
#1231683
Nu är kanske inte mätningen på att det finns 51 l kvar så väldigt exakt. Men om du har kört fem mil om dagen i fyra dagar och gjort av med drygt tio liter vet jag inte vad du ska klaga på?
Vad visar färdstatistiken för en sådan resa? Hur fort kör du på landsvägen? Vad menar du med en liter per resa? För det kan ju inte vara en liter drivmedel på en femmilaresa.
av Alex98
#1231687
Okej jag tyckte bara att det lät mycket. Trodde diesel var mycket bättre eller nåt. en enkel resa till stan tar ungefär 1,2 L och då är det 70, 80 väg. Och sedan kör man en hel del i stan med osv. då blir det ungefär 5 mil på en dag. Men jag kan ha fel bara undrade hehe
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1231688
5 mil 5 ggr/v och du har nu kört 4 gånger = 20 mil
65 liter till 51 liter = 14 liter
14/20=0,7l/mil...
Är dieselvärmaren inräknad i detta får det nog anses som en inte allt för hög förbrukning.
av Kimmen90
#1231695
Intressant att man lägger flera 100.000 kronor för att få ned förbrukningen några deciliter för varje mil. Och sedan klagar på bränsleförbrukningen.

Dieselvärmaren ligger väl på ca en liter/h, stadskörning och last spelet även in.
Användarvisningsbild
av Derank
#1231733
Alltså, jag blir bara så förundrad då jag läser en sån här tråd, TS köper en bil och lägger 200000k pluss för att hans gamla bli drar för mycket, Med TS 2000mil per år hade han tankat sin gamla bil i 20år till el nåtsånt till samma kostnad.

Får inte ihop det där med att lägga 200000k för att få ner bränsleförbrukningen.

Men till frågan, Din D3a har helt normal förbrukning.
av MickeO
#1231739
Det står ju inte vad för bensinare du hade innan och det är ju svårt att uttala sig om annat än snittförbrukningen, och då beror det ju på både hur man kör och andra parametrar.

Någon menade att användande av bränslevärmaren kan få förbrukningen (enligt färddatorn) att bli tokig, vet inte om det stämmer eller vilka modeller isf.

Vår D4 AWD MY15 drar ca 0,4L mindre per mil än vår tidigare 2.5FT MY09 och då ser körmönstret ungefär likadant ut. Har för mig att jag räknade ut att den högre skatten går jämnt upp mot bränslekostnaden vid ungefär 800 mil per år. Förbrukningen är enligt respektive färddator men kan nog stämma hyfsat eftersom jag inte behöver egen pump på macken längre ;-)
Användarvisningsbild
av Derank
#1231745
självklart går det inte jämt upp vid 800mil per år då du lagt 200k till på den nya bilen el nåt sådant, den dagen du är breakewen ( om 30år ) går det jämt upp vid 800mil. Det blir aldrig billigare att köpa en ny bil, helt omöjligt.
av berrabus
#1231771
Derank skrev:självklart går det inte jämt upp vid 800mil per år då du lagt 200k till på den nya bilen el nåt sådant, den dagen du är breakewen ( om 30år ) går det jämt upp vid 800mil. Det blir aldrig billigare att köpa en ny bil, helt omöjligt.
Fast i jämförelsen ingår inte köpekostnaden utan endast skatt och bränslekostnad så de där 200k är inte relevanta i just den jämförelsen.
av Alex98
#1232059
Okej! Låt mig svara på några funderingar som ni har. Då jag inte orkar svara på er enskilt svara jag på samtliga frågor i samma inlägg.

1. Jag köpte (nya) bilen för dyra pengar då jag fick den tekniken och enkelheten jag ville ha. Jag är nog i någon slgas generation då tekniken i bilen är minst lika viktig som att den kan rulla sig fram med hjälp av motorn.

2. Jag undrade bara om det lät rimligt eftersom det bara lät mycket (hade inte räknat ut) och att volvo sa något annat. Men bilförsäljare siffror stämmar nog aldrig men vem ska man lita på innan man har köpt bilen.

3. Den förra bilen drog i snitt 0,97/L och den nya drar ungefär 0,5/ L vilket är nästan hälften.

4. Sedan blandar ni in skatt vilket jag inte förstår varför då den är skattefri i några år till.

Om jag missade nån fundering är det bara att hojta till!!!

/Alex

Reparationer på burk ska du hålla di[…]

Fick detta svar idag på mail. När det […]

km-skatt är helt klart det mest logiska. Viss[…]

Samma prylar 850/v70?

Elhissar vetefan.. Skenorna och motorerna bör[…]