Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pmlswede
#1231453
Jag satt å filurade lite om min v70, köpte den för 3 år sedan, 13000 mil 110.000kr, svart summun företagsbil fullservad mm. Fullsketen med utrustning förrutom taklucka, t.o.m det värsta ljudpaketet med högtalare överallt och ett fantastiskt ljud :) Jag kittade upp den med R-design prylar för 20k-ish för jag tycker det är snyggt, allt utom sätena som är vanligt svart läder, ratten var svindyr ;) Bilen har nu rullat strax över 18.000 med stor service (kamrem, vattenpump, drivremmar mm) för 300 mil sedan. Bilen känns fortfarande tight utan några fel, går som ett skott och är billig att äga. Innan denna har jag köpt 4 nya bilar (BMW och Subaru) men tröttnade på den stora kapitalförlusten så det blev billigt begagnat denna gången. Kollade av på blocket på dom här bilarna, hittade inte riktigt någon som min men det verkar ändå som att dom inte direkt sjunker mycket per år, eller är dom övervärderade på blocket ?. Anledningen till att jag undrar är ju att man ser V90 varje ute och blir rätt sugen på en sån men man kanske ska vänta ett år eller två innan man byter ?. Någon som har samma funderingar ?.
av Rolle85
#1231489
jag köpte en V70 2009 med 2,5FT automat för några veckor sedan, också den upphottad med r-design grejer som 19-tums fälgarna osv osv.
Den har rullat 22k och jag köpte den för 65k.
av Malmstroem
#1231502
Du ska ha extrem otur med haverier och reparationer för att din gamla bil ens ska komma i närheten av samma månadskostnad som den nya. Med andra ord -- ju längre du väntar med att byta desto billigare blir dit bilägande.

Ett bilbyte går sällan (eller aldrig?) att motivera ekonomiskt. Ställ dig frågan om du har råd och byt sedan när du vill. Du pratar om en bil som ligger med marginal under 100.000 och en som ligger kring 400.000. Den prisskillnaden gör att det inte spelar någon större roll vilken värdeminskningstakt din nuvarande bil har -- det gör i alla fall bara marginell skillnad i månadskostnad mot den nya.

Så -- byt bill om du vill och har råd. Försök inte att räkna ihop det, för då får du aldrig köpa en ny(are) bil. :wink:
Användarvisningsbild
av SvenB
#1231509
Ett mynt har ju alltid två sidor. Jag instämmer i att TS aldrig kan räkna hem en ny V 90 ekonomiskt nu. Men om det värsta skulle hända så finns risken att man reparerar fast sig i sin gamla bil. Säg att man blir tvungen att göra en stor reparation på , låt säga motorbyte, så får du aldrig tillbaka det och du får "dras" med bilen några år till för att "avbetala" på reparationen. :wink:
Användarvisningsbild
av Variosboy
#1231515
Eftersom min nuvarande bil står på verkstad just nu för motorbyte så kan vi ju för skojs skull göra en räkneövning på det hela. (I mitt fall omfattas det dock av försäkringen då orsaken är yttre åverkan)

En motor till dessa bilar kostar i runda slängar 25k på bildelsbasen och bytet skulle nog lätt ha hamnat på mellan 10k och 15k.

Så i värsta fall hade det landat på ca 40k i det här fallet och det är ju mindre än värdeminskningen på en V90 under ett år.. Så trots en stor "operation" så går det relativt fort att räkna hem det i alla fall..
av least
#1231517
Risken för ett motorbyte är inte överhängande på en 2.5FT, så de kostnader som TS kommer att drabbas av är normalt underhåll och byte av slitdelar.
av volvofantast
#1231518
Variosboy skrev:Eftersom min nuvarande bil står på verkstad just nu för motorbyte så kan vi ju för skojs skull göra en räkneövning på det hela. (I mitt fall omfattas det dock av försäkringen då orsaken är yttre åverkan)

En motor till dessa bilar kostar i runda slängar 25k på bildelsbasen och bytet skulle nog lätt ha hamnat på mellan 10k och 15k.
Oj, vad har hänt med din motor.
Så i värsta fall hade det landat på ca 40k i det här fallet och det är ju mindre än värdeminskningen på en V90 under ett år.. Så trots en stor "operation" så går det relativt fort att räkna hem det i alla fall..
Användarvisningsbild
av apersson850
#1231534
Finessen är att man kan göra som ekonomerna, räkna tills man får det resultat man vill ha. Du kan ju också se det som att en investering i en större reparation nu har du redan intecknat under åren före. Alla begriper ju att förr eller senare måste exempelvis AC repareras. Så om man efter tio år får lägga tiotusen på det, då har man haft en tusenlapp om året i större kostnad över bilens hittillsvarande livslängd, fast den betalades ut i klump nu. Så är den reparationen "intjänad" redan.

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]