Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#1231538
Nu är det väl kanske inte riktigt så det fungerar. Åtminstone inte för mig. De reparationer jag sluppit, glömmer man. En stor reparation betyder för mig att jag anser mig "tvungen" att ha min bil en längre tid, än jag skulle haft den annars. Det var så jag räknade i mitt exempel. :wink:
av least
#1231539
En AC som slutar fungera ser inte jag som ett fel, inte i alla fall om den har hållit en lång tid innan.
Alla saker slits och till slut måste man reparera/underhålla, eller så väljer man att strunta i det.

Gör som inom flyget: markera som INOP :)
Användarvisningsbild
av Variosboy
#1231542
volvofantast skrev:
Variosboy skrev:Eftersom min nuvarande bil står på verkstad just nu för motorbyte så kan vi ju för skojs skull göra en räkneövning på det hela. (I mitt fall omfattas det dock av försäkringen då orsaken är yttre åverkan)

En motor till dessa bilar kostar i runda slängar 25k på bildelsbasen och bytet skulle nog lätt ha hamnat på mellan 10k och 15k.

Så i värsta fall hade det landat på ca 40k i det här fallet och det är ju mindre än värdeminskningen på en V90 under ett år.. Så trots en stor "operation" så går det relativt fort att räkna hem det i alla fall..
Oj, vad har hänt med din motor.
En mus som klättrat in innanför kåpan till kamremmen och på så vis fått remmen att kugga över.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#1231543
least skrev:Risken för ett motorbyte är inte överhängande på en 2.5FT, så de kostnader som TS kommer att drabbas av är normalt underhåll och byte av slitdelar.
Absolut! Mitt exempel om motorbyte var bara ett svar på det som SvenB skrev.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1231576
Och mitt exempel med motorbyte var just ett exempel, om än kanske dumt. :oops:
av jpennerb
#1231698
Tycker att v70 II står sig bra i värde. Vi köpte vår my09 ft 2012 för 165tkr och borde kunna idag säljas för 75tkr. Slår man ut värdeminskningen över tid ger det ca 1250kr/mån vilket få anses ok. Vid 12000mil känns den fortfarande tajt och mekanisk bra i skick. Det är inte många märken sommar det när bilar närmar sig 10år.

FT kommer vara attraktiva på beg marknaden för dom som inte kör så mycket. Skatt, försäkring, och service är låga och sen är etanolen billigare. En bra och säker andrabil helt enkelt! :D
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]