Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Momentum
#1233613
Inghus skrev:Automatlådan 2012 fick någon uppgradering som inte föll väl ut enligt verkmästaren på Volvo, tror inte det var något totalras mekaniskt utan elektroniken.
Någon gång under MY2011 fick man generation II av lådan, som ska vara en förbättring, dock med många skönhetsfel, ryck, slirande osv
Den har väldigt svårt att få till bra växlingar under olika temperaturförhållanden, hade en sådan bil, många verkstadsbesök blev det, men det blev helt OK till slut
Användarvisningsbild
av apersson850
#1233654
Jag har ju själv en 2012:a, och den automaten kan jag inte klaga på. För det mesta tänker jag inte på vad den har för sig, och bättre betyg kan knappast en automatlåda få.
Men min har också fått några mjukvaruuppdateringar, en specifikt för att rätta till en hård nedväxling när man till exempel saktade in inför en cirkulationsplats. Sen har det kommit några som följt med vid vanlig service också. Dessutom byter jag ju olja då och då, och varje gång har lådan uppträtt bättre efter det. Det märktes speciellt första gången.
Den 2016 som jag nu också köpt växlar bra, den också. Om det är bytt olja i den någon gång vet jag inte, men jag tror inte det. Den har jag ju köpt begagnad.
av Inghus
#1233810
Bra! Då vet man att automaten i en beg 2012 troligen blivit åtgärdad eller om inte att åtgärderna inte blir extremt dyra. Var det verkligen bara 2010 som termostaten satt eländigt på baksidan av motorn på D5?

Hej på er, Jag har fått den kär[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

My15 startade senare än vad den här &aum[…]

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]