Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Inghus
#1231108
Dags att byta bil snart tittar på Xc70 D5 Aut 2008-2011. Fick rådet av en Volvo mek att välja bort 2010 D5 205 hk då denna "nya" motor med "baklänges" kylsystem med helt otrolig dum termostat placering och med det en ny dålig topplockspackning av stål som kan äta sig ner i topp och block med läckage och motorbyte som åtgärd. Volvo
meken föreslog 2011 som den bästa äldre årsmodellen då termostathuset flyttats fram på motorn och topplockspackningen blivit bra. Sedan slipper man strulet med dåliga lager i acpump som tidigare 2008-2009 hade. Vad säger ni expeter på forumet är det verkligen dessa förbättringar på 2011 D5 eller måste man gå upp till 215 hk 2012?
av Inghus
#1231993
Äsch. Verkar vara en tickade bomb att köpa en Volvo D5 efter 2008. Stor risk för motorhaveri och ändå super andrahetsvärde. Börjat kolla på BMW 530XD i stället. Till och med Citroen C5 fick upp kvaliteten from 2009.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1232065
Allt kan gå sönder. Ska tala om när någon av våra 2,4 liters femmor ger upp. De har bara 34000 mil tillsammans än, så det kanske dröjer med återrapportering.
av Inghus
#1232093
Jo grundmotorn är det inget fel på jag har en 2003 XC70 D5 -03 (Bästa årsmodellen ?) som gått snart 62000 mil men sen kom Ford med i bilden och kostnadsjakten, billigare Topppackningar och Ac-pumpar och aggregatrem-spännare och idiotiskt placerade termostater. Vad jag söker är någon som kan Volvo D5 08-15 och vilken årsmodell man ska välja då risken för haveri är minst. kollar man forumet ang haverier så verkar det som fler än 2010 D5 (205 hk) är drabbade. Någon som kan bena ut det för mig?
På BMW forumet så kan man ganska precis klargöra vika av deras modeller man ska undvika.
av Inghus
#1232786
Nu har jag pratat med verkmästarn på Volvo. Kan hända alla D5 2008 och frammåt, tyvärr så löste inte Volvo problemet med ett ordenligt skydd vid vevaxels remskiva från kamremshjulet där nere. 2008 2009 större risk om inte Ac-pumpen och spännare byts före 20000 mil. Undvik 2010 D5 som också har Topppackningen som kan förstöra motorn och termostaten som ofta krånglar och är mycket tidskrävande att byta. 2011 och framåt är allt bättre med undantag för 2012 automatlåda. Men det händer som sagt att man kan ha otur med kamremsras där också men mer sällan. Så jag får väl titta på en 2011 2013 eller en 2008 2009 med bytt Ac-pump lager. Vill nog ha en Xc70 ändå pga markfrigången och den tysta bekväma stabila gången, lite jänkarkänsla. Det finns ju bara Audi Allroad och Subaru Outback som alternativ men det är ju lite som pest å kolera när det gäller dyra problem.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]