Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Någonting
#1230746
Om motorn vill ha A5-olja så fungerar den oljan utmärkt. Du måste inte välja det märket som står i bilen så länge som den uppfyller korrekt standard.

Du kan variera viskositeten lite grann om du känner för det. Exempelvis ta 5W olja istället eller välja 40-olja istället för 30-olja. Huvudsaken är att ACEA-standarden uppfylls (finns undantag även här, men det bör man göra lite efterforskningar för att vara säker på).

Sedan finns det lika många åsikter om oljemärken som det finns människor på jorden. Vissa kommer att svära att motorn kommer rasa om du inte väljer märke X, medans andra kommer att hävda att märke X skapas av små barn och filtreras genom yllestrumpor och att du är en idiot om du inte väljer märke Y. :lol:
#1230748
Det allra viktigaste är att man faktiskt byter oljan regelbundet.
(Självklart med olja av rätt klassning.)

Det finns nån tysk sajt där du säkert kan hitta "rätt" olja bra mycket billigare än här hemma.
Minns inte namnet på den sajten nu dock.
#1230754
Oljemagasinet.se har stort sortiment till bra priser.
#1230758
Mapodo.de är en, Öldepot24 är en annan. Dock blir oljemagasinet billigare ändå om man inte köper 20l pga dyrare frakt från tyskland.

Jag har också köpt från dackonline.se från Tyskland, där är frakten gratis. Lite smalare sortiment dock.
#1230819
. Jeg har siden 1988 brukt Valvoline oil på alle mine kjøretøyer. Min V70 my 8 får ny olje med filter hver 750 mil. Acea A5/B5. Min game 240 får 10/40 olje .Harleyn får 20/50 og Yamha snøscootern får syntetisk 0 -30 olje. Anbefales.
Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&[…]