Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dieselsmurfe
#1230659
Hej!!

Ska inom en snar framtid få ta över en Volvo V70 2,0F -09 med kinetic utrustningpkt,

Har en tanke om att eftermontera Dimljus på den då den ser allt för taskig ut utan. Var förbi den lokala Volvo Handlaren och frågade om vad det skulle kosta i runda slängar med alla grejer att eftermontera detta slut summan landade på ca 8000 på bara material. tänkte försöka få ner det till 3000 och under. Genom att köpa Lyktorna & galler på Vparts. Sen köpa strömställaren på lokala bilskroten så nu därav min följande fråga är:

Är det någon skillnad mellan en strömställare för xenon och en strömställare från en bil med halogen lyktor?
vet att ja ska ha en med manuell höjdinställning så att så långt är ja med i matchen!

MVH Erik H
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1230666
Skippa dimljusen, de är bara skräp som lyser sämre än stearinljus från 1800-talet. Jag använder dem aldrig. Ska du göra dig jobbet o lägga ned pengarna så montera DRL ljusen med LED i och knåpa ihop automatik, finns trådar om hur man gör.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1230677
Du behöver en strömställare som ser ut såhär:
http://www.bildelsbasen.se/88-W34284.html

Denna kommer från en S80 MY07, men det bör vara samma som MY09. Dubbelkolla om du inte köper en ny. Jag tittade på V70 också, men trots 12 sidor fanns ingen i detta utförandet.
Sen är det lamphus och galler. Även detta finns på skroten, eller nytt som du har hittat.
Köps det på skroten är det inte säker att du får med nödvändiga skruvar.
På V50 finns kablar fördragna och ligger bakom det täckta gallret.
Hur det är på V70 vet jag inte, men det är nog bäst att säkerställa detta innan köp av delar.

Till sist är det laddning av mjukvara/applikation, det bör inte kosta så många kronor hos din Volvoverkstad:
http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... /Automatic
Användarvisningsbild
av ER
#1230717
Bättre stoppa in extraljus där nere. 35W stearinljus i pissgult till ingen nytta, DRL är vettigare men svårare. Bättre lägga pengarna på riktiga halvljus modell Philips XtremeVision G2 om det är xenon på halv el. Osram Nightbreaker Laser om det är halogen på halvljus. 3000kr+ för eftermonterat dimljus samt skyhög stöldrisk på R-designgallerna är ingen hit.
Finns andra saker som gör betydligt mera för bilen än dimljus, andra trevligare originalfälgar från skroten är bara ett exempel.
Användarvisningsbild
av Bumsen
#1231090
VolvoB20 skrev:Skippa dimljusen, de är bara skräp som lyser sämre än stearinljus från 1800-talet. Jag använder dem aldrig. Ska du göra dig jobbet o lägga ned pengarna så montera DRL ljusen med LED i och knåpa ihop automatik, finns trådar om hur man gör.
Håller med. Sämsta dimljusen jag haft på en bil.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1231148
Bumsen skrev:
VolvoB20 skrev:Skippa dimljusen, de är bara skräp som lyser sämre än stearinljus från 1800-talet. Jag använder dem aldrig. Ska du göra dig jobbet o lägga ned pengarna så montera DRL ljusen med LED i och knåpa ihop automatik, finns trådar om hur man gör.
Håller med. Sämsta dimljusen jag haft på en bil.
Precis, jag har haft mängder med dimljus påa andra bilar som lyst bra. I hårt snöfall eller dimma har man kunnat släcka halvljuset och köra på dimljuset istället som har lyst väldigt bra under dimman eller snöfallet framåt med bra sikt som resultat (även om det är totalt olagligt att använda dimljus vid dimma ?:-/ ). Prova det på V70/XC70 och det blir mörkare än i kolkällare, fattar inte en att det går att designa något så dåligt.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1231150
Eller så använder man dem dagtid som drl.
I dimma har jag aldrig använt dimljus fram.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av apersson850
#1231168
På min 850 hade jag dimstrålkastare som gjorde själ för namnet. I tätt snöfall eller liknande var de helt användbara. Men de här 35 W lysmaskarna som sitter på den gamle XC70 gör ju varken från eller till. Lika bra att de byggde om dem till varselljus senare, som det är på vår nyare XC70.
Men visst kan man använda dem i dimma, om man nu tycker det går bra.
Användarvisningsbild
av Dieselsmurfe
#1232378
fjohan82 skrev:Du behöver en strömställare som ser ut såhär:
http://www.bildelsbasen.se/88-W34284.html

Denna kommer från en S80 MY07, men det bör vara samma som MY09. Dubbelkolla om du inte köper en ny. Jag tittade på V70 också, men trots 12 sidor fanns ingen i detta utförandet.
Sen är det lamphus och galler. Även detta finns på skroten, eller nytt som du har hittat.
Köps det på skroten är det inte säker att du får med nödvändiga skruvar.
På V50 finns kablar fördragna och ligger bakom det täckta gallret.
Hur det är på V70 vet jag inte, men det är nog bäst att säkerställa detta innan köp av delar.

Till sist är det laddning av mjukvara/applikation, det bör inte kosta så många kronor hos din Volvoverkstad:
http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... /Automatic
Vad jag läst mig fram till så är det fördraget kablage, det som saknas är ju lyktor och galler samt strömställare:)
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1232380
Dieselsmurfe skrev:
fjohan82 skrev:Du behöver en strömställare som ser ut såhär:
http://www.bildelsbasen.se/88-W34284.html

Denna kommer från en S80 MY07, men det bör vara samma som MY09. Dubbelkolla om du inte köper en ny. Jag tittade på V70 också, men trots 12 sidor fanns ingen i detta utförandet.
Sen är det lamphus och galler. Även detta finns på skroten, eller nytt som du har hittat.
Köps det på skroten är det inte säker att du får med nödvändiga skruvar.
På V50 finns kablar fördragna och ligger bakom det täckta gallret.
Hur det är på V70 vet jag inte, men det är nog bäst att säkerställa detta innan köp av delar.

Till sist är det laddning av mjukvara/applikation, det bör inte kosta så många kronor hos din Volvoverkstad:
http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... /Automatic
Vad jag läst mig fram till så är det fördraget kablage, det som saknas är ju lyktor och galler samt strömställare:)
Då är det väl bara att köra, finns beggade delar på Bildelsbasen. :-)-)

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]