Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KaPatrik
#1229340
Helt färsk på detta forum men hoppas någon av alla Volvo ägare upplevt samma sak.

När jag startade bilen för 2 dagar sedan fick jag ingen kraft, den svarade ej på gaspådrag utan "bubblade" typ. Efter ca 8-10 minuter går den normalt men fortfarande ej samma kraft (den lilla kraft som finns i motorn).

Samma visa igår morse, körde då direkt till verkstad som kopplade upp men hittade inga felkoder, inga lampor lyser etc. Den går bara väldigt ojämt och tappar kraft emellanåt, nästa så den dör vid frikoppling.

Någon som upplevt detta och kan hinta vad det eventuellt kan vara? (svaret kanske redan finns i forumet ) :?:
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1229341
Välkommen hit!
Har du skiftat mellan bensin och etanol? Då måste man göra en adaption så bilen vänjer sig vid det nya bränslet.
Eller spridarna, men de kanske sätter felkoder?
av Rådlös
#1229360
Spridarna borde ju sätta felkod eftersom förbränningen blir därefter. Men sa verkstaden något om gasspjället?
Det kan vara igensatt med olja och sot i en "äcklig gegga".
Vill du göra rent själv så sitter gasspjället väldig lätt och behändigt till längst fram och högst upp på motorn. Lossa hela enheten och köp en flaska lacknafta och ta med dig en hög med trasor eller en hel rulle hushållspapper. Eventuellt också en skål eller tom glasslåda och en tvättpensel.
Det skall vara så rent det bara går att få det. Och det får inte finnas några pappersbitar eller tygludd kvar i spjället när du är färdig.
Låter detta för komplicerat så är det ett tämligen snabbt jobb på en verkstad. Max en timma.
av KaPatrik
#1229447
Rådlös skrev:Spridarna borde ju sätta felkod eftersom förbränningen blir därefter. Men sa verkstaden något om gasspjället?
Det kan vara igensatt med olja och sot i en "äcklig gegga".
Vill du göra rent själv så sitter gasspjället väldig lätt och behändigt till längst fram och högst upp på motorn. Lossa hela enheten och köp en flaska lacknafta och ta med dig en hög med trasor eller en hel rulle hushållspapper. Eventuellt också en skål eller tom glasslåda och en tvättpensel.
Det skall vara så rent det bara går att få det. Och det får inte finnas några pappersbitar eller tygludd kvar i spjället när du är färdig.
Låter detta för komplicerat så är det ett tämligen snabbt jobb på en verkstad. Max en timma.

Tack för svar!

Har luskat med lite annat folk som också tror på gasspjället så får kolla det helt enkelt när jag besöker verkstaden i eftermiddag.

Service med nya tändstift, luftfilter etc gjorde för 10 dagar sen så vissa saker kan jag räkna bort.
av Daniel73
#1229481
Nya saker kan också vara trasiga.
Misständningar brukar ge felkoder.
Insprutare likaså.

Luftläckage?
Spruckna slangar till PCV?
Virvelspjällen i insuget har varit ett sorgebarn när samma motor satt i Mondeo.
Dom lossnar och suggs in i motorn med ventilskador som följd. Komprissionsprov!
av KaPatrik
#1230870
Daniel73 skrev:Nya saker kan också vara trasiga.
Misständningar brukar ge felkoder.
Insprutare likaså.

Luftläckage?
Spruckna slangar till PCV?
Virvelspjällen i insuget har varit ett sorgebarn när samma motor satt i Mondeo.
Dom lossnar och suggs in i motorn med ventilskador som följd. Komprissionsprov!

Nu har jag hämtat bilen från verkstan.

Nya tändstift (någon lurar mig då service gjordes för 3 veckor sedan på annan verkstad som bytte dem) :evil:

Adaptionsåterställning, går som en klocka igen...
Användarvisningsbild
av SvenB
#1230914
KaPatrik skrev:
Spoiler »
Kul att det inte var värre. Lurar, varför då? Det är väl inte helt otroligt att tändstiften behövde bytas, igen, om adaptionen stått helt galen så bilen gått mycket fett, eller snålt? :|
av Rådlös
#1230917
Jag har en 2.0F -08. Enligt ett serviceschema som jag har så skall tändstiften bytas vid 12 000 mil. Schemat är en utskrift från VIDA.
Nu kör jag alltid på E85, jag har aldrig tankat något annat i den bilen. Det kanske påverkar på ena eller andra hållet? Jag fick nya tändstift vid en service 2016. Då hade jag kört omkring 12 000 mil.

Här ser du en korsreferenstabell på vilka tändstift som gäller för din bil.
Bild

Dom två nedersta är förmodligen bara ett tryckfel? Dom heter samma och det är bara ett bindestreck som skiljer i beteckningen. Har du uppgift på vilka tändstift som sitter i din bil nu och vilka satt där tidigare?
Har du varit på auktoriserade Volvoverkstäder eller är det några fristående verkstäder?
Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortr&oum[…]

Hej David, Har nämligen samma problem med min[…]

Kommer ingen diesel ut från pumpen.

Hej! det är nämligen så att jag ha[…]

Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]