Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#1229176
Efter att nu ha kört hundra mil med den nyanskaffade XC70:n kan jag redovisa några iakttagelser som jag gjorde under turen. Om nu någon exempelvis funderar på att köpa en begagnad av ena eller andra sorten. Utrustningen är inte lika på bilarna, men ändå ganska lika, eftersom båda är Summum och den senare är en Classic, vilket tillförde en del extra.

Bilarna är alltså dessa:
  • XC70 D5 (230 hk) AWD automat, Summum, 2012, 24000 mil
  • XC70 D4 (181 hk) AWD automat, Classic Summum, 2016, 10000 mil
Några iakttagelser:
  • Ljusautomatiken fungerar bra i den nya, åtminstone på motorväg. På mindre landsväg kan helljusautomatiken få för sig att blända av för trädgårdsbelysning, reflekterande skyltar och en del annat oväsentligt. Dessutom kör den alltid på halvljus där det finns gles gatubelysning. Själv föredrar jag helljus, för att lättare se reflexlösa fotgängare med dödslängtan.
  • Rattvärme är gott när man nyss har startat. Speciellt om man inte haft värmaren igång.
  • Det är smidigt att kunna starta värmaren med fjärren också. Detta går att uppgradera den gamle till, dock.
  • Elmanövrerat svankstöd är lättare att justera än det med ratt.
  • Servostyrningen är mycket tråkigare/trögare i låg fart. Den nya har inte ställbar, progressiv servo som den gamle har. Men såvitt jag har förstått är inställbar servo rätt sällsynt.
  • Internetkartor är bra mycket sämre än gamla RTI. Det går dock att köpa till en uppgradering, även i efterhand.
  • Om man nu ändå ska ha internetkartor ska man ha en bil som har Volvo on Call. Den har då möjligheten att köra internet över sitt eget modem, så man behöver inte mickla med att dela ut internet från en telefon hela tiden.
  • TFT-instrument ser roligt ut, och tillför lite information som inte finns i de gamla instrumenten. Men inte så till den grad att jag skulle lägga ner någon möda på att byta till TFT i min bil.
  • Automatväxellådan uppför sig likadant. Dock är den nya något högre växlad, eller så visar den hastigheten fel. Den gamle gör 107 km/h vid 2000 r/min, den nya 115 km/h.
  • Bränsleförbrukningen är så lika att det uppenbarligen inte spelar någon roll om motorn kan kräka ur sig 181 eller 230 hk. Åtminstone inte så länge man inte använder dem hela tiden.
  • Fyrhjulsdriften behövdes inte på den här resan, men jag har kollat att den fungerar med släp efter, uppför en brant gräsbacke med en decimeter snö på. Den fungerade likvärdigt den gamla. Nya bilen har generation fem, gamla fyra av Haldexkopplingen. Men av vad jag har hört från andra är de med generation fem numera inte är sämre på att driva vid svåra förhållanden, men kanske har sämre hållbarhet (klenare) och reagerar långsammare vid plötslig slirning på landsväg (ingen tryckackumulator).
  • Vingelvarningen i den nya är så diskret att den är närmast meningslös. Har man somnat så man inte kan hålla sig mellan strecken hör man inte det ynkliga kvittrandet heller.
  • Förankringsöglorna i bagagets golvskenor är inte flyttbara i den nya.
  • Radions funktionalitet är simplare i den nya.
  • Man kan surfa på internet i displayen i den nya, men det är sämre än de flesta andra alternativ, så varför vet jag inte riktigt. Det finns lite appar också, men inget som jag funnit meningsfullt.
  • Den nya har inte nivåreglering, så vid tillfälle ska jag prova om det känns annorlunda när husvagnen kommer bakom. Ännu har jag inte kört något där det spelar någon roll.
  • Det saknas fickor i stolsdynans framkant i den nya. Jag vet inte om det beror på att min gamla bil har Dynamic stol, möjligen?
  • Den nya är Euro 6, vilket möjligen kan vara en fördel om det införs spärrområden i städerna för de som är Euro 5 eller tidigare.
Tja, det var vad jag kommer på nu. Får väl komplettera om det dyker upp någon annan tanke.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1229182
Vad menar du med att radion är simplare?
Min nya (S60) "saknar" också fickorna i framkant vilket jag tycker är bra,gillade aldrig dem.
Har du bara vingelvarning på V70 eller styr den även tillbaka från kantlinjen?
av Schmoyoho
#1229188
Vad exakt är det för drivlina, 4-cyl VEA fast med gamla 6 vxl-lådan? Och hur är den? Märks det att det är 50 hk färre eller är karaktären annars annorlunda? Vingelvarningen skulle jag tro är mer en uppmärksamhetsgrej än till för att väcka någon som sover. Och servon kanske är att det är elektrisk styrservo på den nya? Vet inte när exakt det kom dock, kanske redan är något du har på den gamle också.

Hade varit kul med lite bilder också.
av andersuw
#1229199
Eftersom det är AWD är det den gamla femcylindriga 2,4-litersdieseln med sexstegad automat. VEA-motorer monterades aldrig på V/XC70 med AWD i någon årsmodell. Och den åttastegade automaten finns/fanns bara till VEA.
av andersuw
#1229201
apersson850 skrev:Vingelvarningen i den nya är så diskret att den är närmast meningslös. Har man somnat så man inte kan hålla sig mellan strecken hör man inte det ynkliga kvittrandet heller.
Jag tror det tillkommit en kundparameter i VIDA som gör det möjligt att den vägen ändra volymen på vingelvarningen. Den är mycket riktigt diskret men finner ändå ljudnivån i min MY -15 ganska lagom.
apersson850 skrev:Det saknas fickor i stolsdynans framkant i den nya. Jag vet inte om det beror på att min gamla bil har Dynamic stol, möjligen?
Jag har fortfarande fickor där fram i min MY -15 med Inscriptionklädsel. Men de har snålat så omåttligt med skinnet att det är svårt att få ner något där överhuvudtaget. I bästa fall en smartphone eller så. Samma problem när det gäller fickorna på framstolarnas ryggstöd.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1229204
Magnus-B skrev:Vad menar du med att radion är simplare?
Jag lyckades i alla fall inte hitta någon inställning för PTY- eller nyhetsprioritet. Färre förval också.
Min nya (S60) "saknar" också fickorna i framkant vilket jag tycker är bra, gillade aldrig dem.
Tycker det är jättebra till småkrafs som man vill ha tillgängligt.
Har du bara vingelvarning på V70 eller styr den även tillbaka från kantlinjen?
V70/XC70 bara varnar. Men i den från 2016 är det så svagt att man knappt märker det.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1229209
andersuw skrev:Eftersom det är AWD är det den gamla femcylindriga 2,4-litersdieseln med sexstegad automat. VEA-motorer monterades aldrig på V/XC70 med AWD i någon årsmodell. Och den åttastegade automaten finns/fanns bara till VEA.
Korrekt. Den från 2012 har alltså en D5244T15 med Polestar, därmed 230 hk och 470 Nm. Den nyare har D5244T12 på 181 hk och 420 Nm. Växellådan är likadan. Det är bara växelväljaren som skiljer.
Trafiksituationen under den här resan var inte sådan att det frestade på motorn i någon grad. Därför kan jag inte direkt uttala mig om i vilken grad man känner skillnad på de två motorerna. Det ska till rätt mycket för att man ska märka skillnaden, om man inte kör två bilar mot varandra.
av antstein
#1231780
apersson850 skrev:
andersuw skrev:Eftersom det är AWD är det den gamla femcylindriga 2,4-litersdieseln med sexstegad automat. VEA-motorer monterades aldrig på V/XC70 med AWD i någon årsmodell. Och den åttastegade automaten finns/fanns bara till VEA.
Korrekt. Den från 2012 har alltså en D5244T15 med Polestar, därmed 230 hk och 470 Nm. Den nyare har D5244T12 på 181 hk och 420 Nm. Växellådan är likadan. Det är bara växelväljaren som skiljer.
Trafiksituationen under den här resan var inte sådan att det frestade på motorn i någon grad. Därför kan jag inte direkt uttala mig om i vilken grad man känner skillnad på de två motorerna. Det ska till rätt mycket för att man ska märka skillnaden, om man inte kör två bilar mot varandra.
Låt höra, har du haft läge att göra någon jämförelse i motorstyrka mellan dem ännu?

//d4 förare
Användarvisningsbild
av apersson850
#1231795
Nej, jag har inte suttit i den nye sen resan som var anledning till tråden. Ska återkomma när vagnen kommit bakom.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1257256
  1. Har numera dragit både rätt rejält lastade flaksläp och husvagn med D4:an. När man ska dra på från stillastående känns det att D5 Polestar är piggare.
  2. Att dra åtta meter lång husvagn på en axel på ojämn väg är mycket sämre utan nivåreglering. Bilen blir en gungpelle så snart ojämnheterna påverkar vagnen. Det märks en del med tung last på flaksläp också, men inte med ett tomt flaksläp.
  3. Jag har dessutom insett att om jag ska kunna höra lokalradio där jag bor, då måste man köra den via Tunein-appen. FM-radion är hopplös, för den har inte REG-funktionen längre i 2016. Här går det att höra fyra olika lokalradiosändningar, så FM-radion skuttar mellan dem hur som helst. Min 2012:a går att låsa på valfri lokalradio, men det går inte i radion på den nyare. Men om jag kör via Tunein kan jag välja vilken lokalradio jag vill ha, och lyssna på den helt oavsett var jag är.
  4. Telefonen supportar inte kortnummer längre. Däremot kan den läsa upp SMS.
  5. Röststyrningen klarar mycket fler kommandon i den nyare bilen.
  6. Att röstsöka efter en adress är smidigare i Sensus navigation (nu när nyare bilen är uppdaterad) än i RTI.
  7. Realtidstrafikinformationen via internet är helt hysterisk. Den bygger nog på vad andra bilister gör, och det verkar räcka att någon växlar ner ett snäpp, så är det Långsam trafik på den sträckan.

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]

Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men dett[…]

Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png

Leasing bildäck

Om det gått till så är det ren st[…]