- mån 29 jan 2018, 18:15
#1229176
Efter att nu ha kört hundra mil med den nyanskaffade XC70:n kan jag redovisa några iakttagelser som jag gjorde under turen. Om nu någon exempelvis funderar på att köpa en begagnad av ena eller andra sorten. Utrustningen är inte lika på bilarna, men ändå ganska lika, eftersom båda är Summum och den senare är en Classic, vilket tillförde en del extra.
Bilarna är alltså dessa:
Bilarna är alltså dessa:
- XC70 D5 (230 hk) AWD automat, Summum, 2012, 24000 mil
- XC70 D4 (181 hk) AWD automat, Classic Summum, 2016, 10000 mil
- Ljusautomatiken fungerar bra i den nya, åtminstone på motorväg. På mindre landsväg kan helljusautomatiken få för sig att blända av för trädgårdsbelysning, reflekterande skyltar och en del annat oväsentligt. Dessutom kör den alltid på halvljus där det finns gles gatubelysning. Själv föredrar jag helljus, för att lättare se reflexlösa fotgängare med dödslängtan.
- Rattvärme är gott när man nyss har startat. Speciellt om man inte haft värmaren igång.
- Det är smidigt att kunna starta värmaren med fjärren också. Detta går att uppgradera den gamle till, dock.
- Elmanövrerat svankstöd är lättare att justera än det med ratt.
- Servostyrningen är mycket tråkigare/trögare i låg fart. Den nya har inte ställbar, progressiv servo som den gamle har. Men såvitt jag har förstått är inställbar servo rätt sällsynt.
- Internetkartor är bra mycket sämre än gamla RTI. Det går dock att köpa till en uppgradering, även i efterhand.
- Om man nu ändå ska ha internetkartor ska man ha en bil som har Volvo on Call. Den har då möjligheten att köra internet över sitt eget modem, så man behöver inte mickla med att dela ut internet från en telefon hela tiden.
- TFT-instrument ser roligt ut, och tillför lite information som inte finns i de gamla instrumenten. Men inte så till den grad att jag skulle lägga ner någon möda på att byta till TFT i min bil.
- Automatväxellådan uppför sig likadant. Dock är den nya något högre växlad, eller så visar den hastigheten fel. Den gamle gör 107 km/h vid 2000 r/min, den nya 115 km/h.
- Bränsleförbrukningen är så lika att det uppenbarligen inte spelar någon roll om motorn kan kräka ur sig 181 eller 230 hk. Åtminstone inte så länge man inte använder dem hela tiden.
- Fyrhjulsdriften behövdes inte på den här resan, men jag har kollat att den fungerar med släp efter, uppför en brant gräsbacke med en decimeter snö på. Den fungerade likvärdigt den gamla. Nya bilen har generation fem, gamla fyra av Haldexkopplingen. Men av vad jag har hört från andra är de med generation fem numera inte är sämre på att driva vid svåra förhållanden, men kanske har sämre hållbarhet (klenare) och reagerar långsammare vid plötslig slirning på landsväg (ingen tryckackumulator).
- Vingelvarningen i den nya är så diskret att den är närmast meningslös. Har man somnat så man inte kan hålla sig mellan strecken hör man inte det ynkliga kvittrandet heller.
- Förankringsöglorna i bagagets golvskenor är inte flyttbara i den nya.
- Radions funktionalitet är simplare i den nya.
- Man kan surfa på internet i displayen i den nya, men det är sämre än de flesta andra alternativ, så varför vet jag inte riktigt. Det finns lite appar också, men inget som jag funnit meningsfullt.
- Den nya har inte nivåreglering, så vid tillfälle ska jag prova om det känns annorlunda när husvagnen kommer bakom. Ännu har jag inte kört något där det spelar någon roll.
- Det saknas fickor i stolsdynans framkant i den nya. Jag vet inte om det beror på att min gamla bil har Dynamic stol, möjligen?
- Den nya är Euro 6, vilket möjligen kan vara en fördel om det införs spärrområden i städerna för de som är Euro 5 eller tidigare.
Anders, XC70 D5 AWD 2012.