Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rolle85
#1227873
Har en V70 med 2.5 Ft bensin och automatlåda. 22000 mil. 2009.
Ska man byta oljan till automlådan? Var sitter avtappningspluggen ca och hur mycket olja går åt, och var fyller jag på?
av Rolle85
#1227893
Han säger att man behöver Vida dice. Kan man inte bara tömma o fylla på,?
Räcker de inte att tömma o fylla en gång?
av Leopold
#1227901
Jag lämnade in min på lokala volvoverkstaden, det ingår att lådan ska spolas ur när man byter olja. Sedan det där med Vida/Dice, är väl troligt att man behöver kommunicera litet med automatlådans styrdator i samband med sådana här åtgärder tex att initiera en ny adaptionscykel.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1227984
apersson850 skrev:Det finns en livslängdsberäkning på oljan, som görs i styrsystemet. Det måste få reda på bytet för att kunna räkna rätt.
Fast det enda den gör är räkna X sekunder över temperatur Y. Funktionen på lådan förändras inte förrän du når gränsen och får en felkod. Att döma av alla bilar där oljan aldrig byts händer det inte inom bilens normala livslängd..

Att byta lite olja i taget genom pluggen borde vara bättre än att inte göra något alls även om det förmodligen är bäst att spola allt på en gång.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]