Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rolle85
#1229225
Jag kan byta 2 liter, köra motorn och byta 2 liter igen och starta motorn och byta 2 till
Användarvisningsbild
av apersson850
#1229252
Jo, men då har du ju inte bytt ut oljan och spolat ut skiten. Du har bara spätt ut oljan.
Men detta har jag förstått. Det jag inte har förstått är varför du vill göra på det här viset, istället för på det rekommenderade sättet?
Automatlådor är dyra, så investeringar i underhåll får anses vara väl använda pengar.
av mattsson81
#1229255
Rolle85 skrev:Jag kan byta 2 liter, köra motorn och byta 2 liter igen och starta motorn och byta 2 till
Om du inte kollar nivån på rätt sätt så är svaret Nej du kan inte göra så för risken att det blir fel nivå är överhängande.

Vist du kan ju prova så får du se vad som händer har du tur går det bra. annars kan jag berätta att Volvo vill ha 44000kr för en utbyteslåda
sen tillkommer bytet. så frågan är ju om det ändå inte är värt å kolla nivån.
av dannesk
#1229286
Jag hade en -95 850 GLT med automat för länge sedan och den lämnade jag till en lokal verkstad för spolning vid typ 18000 mil, han gjorde av med nästan 20liter (bytte 2l/gång) innan oljan var tillräckligt ren utan uppblandning enligt hans tycke. Fick betala för nån timmes jobb och oljan men jag tyckte inte vart speciellt dyrt, typ halva priset jämför med märkesverkstad men det vart stor skillnad på lådan.

Ska man göra ingreppet gör det riktigt annars låt det vara, man kan gå till annan verkstad än Volvo så blir det kanske billigare.
av Rolle85
#1229322
Är inte ingenjör så verkar inte förstå detta så ni får ha överseende :D
Men om man tar ut 2 liter vätska och sen häller på 2 liter vätska så är det för mig ett nollsummespel där man är tillbaka till exakt samma mängd som innan. Men ni hävdar motsatsen. Jag förstår inte detta? :oops:

Var inne på ett annat forum där en person skriver följande:
"Vad du än gör så skölj ALDRIG en automatlåda du kommer få mycket mer problem.

Det är bättre att byta lite olja i taget, om där finns en oljeplugg i tråget så lossa den och töm ut det sen fyll på igen och gör så några gånger så rengörs alla kanaler långsamt och all skit fastnar i filtret.
Det går långsammare men är mycket bättre för växellådan och din plånbok.
Nu är det ganska ovanligt med oljepluggar i trågen till automater som man brukar oftast få plocka bort tråget och bli extra kladdig...

Sköljer du den så släpper allt på en gång och kan sätta igen oljekanalerna inne i ventilpaketet = dyrt, kan bli renovering eller växellådsbyte.

Min ena bil hade rent svart olja i automaten och när jag frågade en som renoverar automatlådor så sa han att det bästa är att byta lite olja i taget och inte allt på en gång."
Användarvisningsbild
av apersson850
#1229339
Att två liter ut inte behöver vara samma sak som två liter in har med temperaturen på oljan att göra.

Men då förstår jag anledningen. Ett tips är att när man vill göra något som är stick i stäv mot normalt tillvägagångssätt är det bra att beskriva anledningen meddetsamma. Nu har mycket av den här tråden gått åt till att försöka komma underfund med något som gick att klargöra i ett inlägg.

Däremot tror jag inte på förklaringen. En av oljans uppgifter är ju att bära skiten, så den inte sätter sig och kleggar igen funktionen. Är då oljan mycket smutsig vill man förstås ha ut den så fort som möjligt. Att lådan fortfarande skulle fungera om det ligger stora högar med dynga där inne låter inte speciellt troligt. Möjligen kan jag tänka mig att det kan finnas något mellanläge där det kan finnas fog för metoden, men det måste ju rimligen förutsätta att lådan är gravt misskött innan du börjar vårda den. Själv har jag bytt och spolat, och det enda som hänt som resultat av det är att lådan fått ett markant bättre uppförande efter bytet. Inga negativa konsekvenser alls.
av Rolle85
#1229359
ok, men om vi bortser från de här med temperaturen som du nämner, dvs att bilen står i mitt garage under hela natten, jag tar ut oljan och häller på ny olja inom 10 minuter. Då måste väl oljan jag tar ut och även häller i vara av samma temperatur typ? Och då borde väl 2 liter olja ut och två liter olja in vara samma mängd?
av mattsson81
#1229384
jag förstår fortfarande inte varför du inte vill kolla så du har rätt nivå i lådan?
Du måste ju ändå lossa nivå pluggen för å få loss avtappningen.
då kan det ju inte va så svårt å överfylla lådan lite å sen vänta med å sätta i nivåpluggen tills lådan håller 55grader?
Rätt sätt får att fastställa temperaturen är att kolla med dator eftersom tempgivaren sitter inne i lådan men eftersom den är av aluminium så sprider sig värmen jämt å snabbt så en vanlig lasertempmätare är bättre än inget.

Edit:
Om du har avlagringar i växellådan som du är rädd för ska lösas upp så har du redan ett fel i lådan då kan du lika gärna strunta i å byta olja då är det bara å riva lådan å fixa felet.
min erfarenhet av å riva lådor är att den beläggning som kan bli av slitna lamellpack inte sköljs bort av ny olja. iaf så-länge man inte byter oljetyp.
Däremot sätter partiklarna med tiden igen filtret som inte går att byta utan å riva lådan. så ju förr man kan byta all oljan ju mindre skit fastnar i filtret.
olika skolor här helt enkel
av Rolle85
#1229399
mattsson81 skrev:jag förstår fortfarande inte varför du inte vill kolla så du har rätt nivå i lådan?
Du måste ju ändå lossa nivå pluggen för å få loss avtappningen.
då kan det ju inte va så svårt å överfylla lådan lite å sen vänta med å sätta i nivåpluggen tills lådan håller 55grader?
Rätt sätt får att fastställa temperaturen är att kolla med dator eftersom tempgivaren sitter inne i lådan men eftersom den är av aluminium så sprider sig värmen jämt å snabbt så en vanlig lasertempmätare är bättre än inget.

Edit:
Om du har avlagringar i växellådan som du är rädd för ska lösas upp så har du redan ett fel i lådan då kan du lika gärna strunta i å byta olja då är det bara å riva lådan å fixa felet.
min erfarenhet av å riva lådor är att den beläggning som kan bli av slitna lamellpack inte sköljs bort av ny olja. iaf så-länge man inte byter oljetyp.
Däremot sätter partiklarna med tiden igen filtret som inte går att byta utan å riva lådan. så ju förr man kan byta all oljan ju mindre skit fastnar i filtret.
olika skolor här helt enkel
Vad händer när tempen stiger, expanderar oljan I volym då menar du? Men har jag ingen mätsticka på växellådan som jag kan dra ut och se om den är inom rätt nivå?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11
Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]