Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tjabo3
#1227133
Hej! någon som har tipps om dörröppning inne V70-14
Funkar när bilen är varm men så fort den stått några timmar
går det ej att öppna innefrån.handtaget verkar ej ha något motstånd
Utsidan funkar utmärkt
Gäller förardörr
#1227199
Skulle kunna vara något vaj på låskistan som gör att den går in i blockerat låsläge av sig själv när den blir kall.
#1230989
Jag har precis samma fel på samma dörr. Har inte hänt så jättemånga gånger men sist iaf så har det ju varit kallt. Låsmekanismen trilskades och dörren gick inte å stänga. Den hade fastnat i öppet läge. Med skruvmejsel och lite mer lågtemp fett så gick det ju bra. Men när man skulle ut sen så går det inte öppna inifrån. Provade låsa med fjärren och sedan låsa upp igen men med samma resultat. Jag har tidigare bytt låskista på en annan dörr, och det vill jag helst aldrig göra om.

Rent allmänt får ju "premium" känslan, som Volvo vill att man skall ha, en törn varje gång det händer såna här skitgrejer.
Jag har en gammal V70 från 1999 som har gått över 37 000 mil och jag har aldrig haft nåt dörrproblem. Man blir bara trött....
#1231049
Njaaa... I bakluckan smorde vi för ett år sedan. Den har fungerat bra sedan dess. Och motorhuven falsklarmade för 6 - 7 år sedan. Jag minns inte nu hur den åtgärdades, men den har också fungerat bra efter det. Jag kan tillägga att jag "slänger" aldrig igen motorhuven. Jag stänger lugnt och sansat till första låsläget, sedan trycker jag till med handflatan över det högra låset där låssensorn sitter. "Första låsläget" i det här fallet är ju den säkerhetshaken som man petar upp med fingrarna när man skall öppna. Och den sitter ju under vänstra halvan på motorhuven.

Men jag har föreslagit det förut här på forumet, men det tål att upprepas. Om man är spekulant på en begagnad bil, fråga om låskistorna är utbytta. Är svaret Nej, kan man ju räkna med att problemet kommer någon gång i framtiden. Är svaret Ja, så kanske man kan vara lugn så länge bilen i övrigt fungerar bra.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]