Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sverige
#1226697
Hej
Hade min V70 eDrive 2012 på 12 000 mil service hos Mekonomen.
Frågade då om ett litet oljud när jag släpper upp kopplingen, ett brummande precis i början av dragläget så att säga.
Det sa då att det förmodligen är uttrampningslagret som måste bytas.
Pris 15 000 kr. (då hela kopplingen tydligen ska bytas också, det är en stor operation)
Skulle få 10% på arbetskostnaden dock:).

Frågan är om det är det som är problemet?

Har läst på forumet om detta men där verkar ljuden vara när man trycker ner kopplingen...?
av dannesk
#1226763
Urtrampningslagret låter normalt med kopplingen uppsläppt och inte nertryckt.
av berrabus
#1226774
dannesk skrev:Urtrampningslagret låter normalt med kopplingen uppsläppt och inte nertryckt.
Nej. Om du trycker ner kopplingspedalen mot golvet dvs kopplar ur, låter det om ett dåligt urtrampningslager.

Är pedalen helt uppsläppt låter det inget från det dåliga lagret.
av Sverige
#1226999
Okej
Det låter endast ett kort brummandeljud när jag släpper upp kopplingen.
Alltså när kopplingspedalen är på väg upp och kommit ca 25-50 % av sin färd uppåt :D.
Och inget missljud när kopplingen är nertryckt alt. uppsläppt.
av dannesk
#1227582
berrabus skrev:
dannesk skrev:Urtrampningslagret låter normalt med kopplingen uppsläppt och inte nertryckt.
Nej. Om du trycker ner kopplingspedalen mot golvet dvs kopplar ur, låter det om ett dåligt urtrampningslager.

Är pedalen helt uppsläppt låter det inget från det dåliga lagret.
Jo, det stämmer ju när jag tänker efter... Jag har haft två tidigare bilar för länge sedan med dåliga urtrampningslager då lät de illa (gnissel/missljud) i obelastat läge (släppt koppling) men är rullbanorna skadade så låter det ju i belastat läge som typ ett hjullager (nertryckt koppling).
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]