Sida 1 av 3

Fabriksmonterad uttag i kofångarn

Postat: tor 18 jan 2018, 13:18
av Rolle85
Har en V70 från 2009 med fabriksmonterad elluttag i kofångarn. Nån som vet vad man brukar koppla in med denna, är de både uttag på insidan bilen, motorvärmare på motorblocket samt batteriladdning?

Re: Fabriksmonterad uttag i kofångarn

Postat: tor 18 jan 2018, 13:28
av drbrain
Är det en F/FT sä lär det ju vara motorvärmare då det är standard på flexifeul.

Det går ju att komplettera med kupéuttag, batteriladdare, timer osv.. är väl Calix-system.

Re: Fabriksmonterad uttag i kofångarn

Postat: tor 18 jan 2018, 13:59
av Rådlös
Om det är fabriksmonterat, så sitter intaget till motorvärmaren inte framifrån. Det sitter på sidan, 5 cm framför vänster framhjul. Så här ser det ut:
Bild
Alla F-modeller har fabriksmonterade motorvärmare. Och då skall det se ut som på bilden. Även om det inte är en F-modell, så ser intaget till motorvärmare också ut som på bilden. Det är en "skräddarsydd" anläggning. Till F-modellen är det från början bara motorvärmare, men fullt utbyggbart med "Volvo original" tillbehör. Nu är det så att det är Calix som tillverkar allt detta åt Volvo i Volvos namn. Därför passar även Calix tillbehör. Det finns ett annat stort fabrikat, Defa. Dom har också anpassade värmare och tillbehör etc. etc. Men till Defa passar endast Defa! Därför skall man vara medveten om att man låser sig till det fabrikat som man väljer. Nu är det ingen större katastrof om man väljer fel. Dom här fabrikaten bevakar varandra i konkurrensens namn och har ungefär samma utbud på tillbehören.

Är du säker på att det inte är en lucka med fäste för bogseröglan du har hittat? Bogseröglan i sig själv hittar du i bagageutrymmet på reservhjulet. Bredvid saxdomkraften, om du skulle behöva använda den?
Öppna luckan försiktigt och kolla vad det är innanför.

Re: Fabriksmonterad uttag i kofångarn

Postat: tor 18 jan 2018, 14:01
av ER
Säker på det? Vad jag hört(obekräftat) är att du inte kan ha både laddare och kupéuttag på Volvos variant av Calix, men kan det på Calix egna kablage som kanske inte kan kopplas in på Volvos variant. Givetvis går det att hoppa över kupéuttaget och ha laddare istället men då är halva nyttan(isfria rutor samt varm och gott) med uttaget borta.

Re: Fabriksmonterad uttag i kofångarn

Postat: tor 18 jan 2018, 14:25
av Rådlös
ER: Du berör ett ämne som det råder lite oklarheter om. Jag har hört att detta du säger gäller bara dieselmodellerna eftersom dom har en bränsledriven värmare redan.
Det har skrivits ett antal trådar om detta här på forumet. Och det finns också dom som kringgår det här "omöjliga" genom att köpa en batteriladdare från t.ex Calix, om man nu har ett Volvo original-system. Kontakterna passar.

Så vill jag minnas att det ligger till. Vi hoppas att någon som har allt detta monterat i sin bil hör av sig här och klargör allt.

Re: Fabriksmonterad uttag i kofångarn

Postat: tor 18 jan 2018, 15:02
av MarcusJ
ER skrev:Säker på det? Vad jag hört(obekräftat) är att du inte kan ha både laddare och kupéuttag på Volvos variant av Calix, men kan det på Calix egna kablage som kanske inte kan kopplas in på Volvos variant. Givetvis går det att hoppa över kupéuttaget och ha laddare istället men då är halva nyttan(isfria rutor samt varm och gott) med uttaget borta.
Det går, men det är väldigt tajt och trångt och hyfsat besvärligt. Därför tycker Volvo att det inte går.
Jag har elektrisk motorvärmare och kupéuttag i min D5. Såld ny i Östersund, antagligen därför. Jag har inte batteriladdare installerad, men det går att få dit en om man är klurig, envis och tar god tid på sig.

Re: Fabriksmonterad uttag i kofångarn

Postat: tor 18 jan 2018, 15:04
av dannesk
Rådlös skrev:Om det är fabriksmonterat, så sitter intaget till motorvärmaren inte framifrån. Det sitter på sidan, 5 cm framför vänster framhjul. Så här ser det ut:
Bild
Alla F-modeller har fabriksmonterade motorvärmare. Och då skall det se ut som på bilden. Även om det inte är en F-modell, så ser intaget till motorvärmare också ut som på bilden. Det är en "skräddarsydd" anläggning. Till F-modellen är det från början bara motorvärmare, men fullt utbyggbart med "Volvo original" tillbehör. Nu är det så att det är Calix som tillverkar allt detta åt Volvo i Volvos namn. Därför passar även Calix tillbehör. Det finns ett annat stort fabrikat, Defa. Dom har också anpassade värmare och tillbehör etc. etc. Men till Defa passar endast Defa! Därför skall man vara medveten om att man låser sig till det fabrikat som man väljer. Nu är det ingen större katastrof om man väljer fel. Dom här fabrikaten bevakar varandra i konkurrensens namn och har ungefär samma utbud på tillbehören.

Är du säker på att det inte är en lucka med fäste för bogseröglan du har hittat? Bogseröglan i sig själv hittar du i bagageutrymmet på reservhjulet. Bredvid saxdomkraften, om du skulle behöva använda den?
Öppna luckan försiktigt och kolla vad det är innanför.
Han skriver ju att det sitter en original i kofångaren (svepet) och det är ju den som du visar på bilden, inte längst fram i fronten.

Re: Fabriksmonterad uttag i kofångarn

Postat: tor 18 jan 2018, 15:08
av Rådlös
Njaaaääee, den sitter ju i stänkskärmen! Inte i kofångaren. Du ser framhjulet till höger på bilden.

Re: Fabriksmonterad uttag i kofångarn

Postat: tor 18 jan 2018, 15:11
av Rolle85
ja précis, min ser ut précis som på bilden och är en 2,5 flexifuel.

Re: Fabriksmonterad uttag i kofångarn

Postat: tor 18 jan 2018, 15:35
av UnleashFusion
Jag kan tillägga att på min 2.0F , har jag bränsedriven-värmare, samt den standard motorvärmare med batteriladdare som då "hänger i luften", men har buntband som volvo-anställda satte dit för att den inte skulle dingla hit och dit och slå till motorn(bakom), jag skulle gissa att utrymmet mellan batteriladdaren och motorn så har man en helt okej marginal(går att stoppa ner halva handen och om man har en smal hand, hela)

Samt har jag en kupéuttag vid passargerar-sidan, som man kan t.ex. sätta dit en kupefläkt

Som det sägs är det trångt men det går absolut att installera en batteriladdare för att kunna använda uttaget vid sidan på vänster sida för att underhålla sitt batteri, samt bränsledriven om så önskas(+bensin såklart)