Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av glock40sw
#1226879
StefanN skrev:
glock40sw skrev:
Schmoyoho skrev:Minns inte om det var SÄPOs eller andra utryckningsfordon men jag har sett Volvos med två uttag, en för batteriladdare och en för motorvärmare. Eller menar ni att det går att ha motorvärmare, kupéuttag OCH batteriladdare på ett och samma uttag? Klarar ett och samma uttag det?

Dessutom är min bil diesel med dieselvärmare och därför var man tvungen att montera intagskontakten på grillen istället för skärmkanten.
Sitter inte dieselvärmarna på höger sida som i bensinare?
Nej, den sitter på vänstersidan, just precis där volvos monteringsanvisningen föreslår att man monterar intagskontakten.
Ibland har jag funderat att med lite modifiering det möjligen skulle gå, men låtit bli.
Användarvisningsbild
av drbrain
#1226881
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1226401

Där sitter ju värmaren till höger iaf.. V70 D4 -15.

Jag har för mig att den var där på min v70 D5 -11 med.. eller det rök därifrån när den körde iaf.

Edit: Från Volvos tillbehörssida.
Elektrisk Motorvärmare
"Kan inte kombineras med “Bränsledriven värmare” för följande motorer: T5 (B4204T11) och T4 (B4204T19)."
av dannesk
#1227579
drbrain skrev:http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5#p1226401

Där sitter ju värmaren till höger iaf.. V70 D4 -15.

Jag har för mig att den var där på min v70 D5 -11 med.. eller det rök därifrån när den körde iaf.

Edit: Från Volvos tillbehörssida.
Elektrisk Motorvärmare
"Kan inte kombineras med “Bränsledriven värmare” för följande motorer: T5 (B4204T11) och T4 (B4204T19)."
Kom inte ihåg varför de säger att man inte kan kombinera el och bränslevärmare på ovan motorer men det var väl inte placering i vänster hjulhus utan den sitter ju som du säger i höger. Har en bekant som har en V70 VEA T4 med original bränslevärmare som Volvo efterhandsmonterade elvärmare i som inte gick att beställa ifrån fabrik.
av Lidlund
#1230669
glock40sw skrev:
Schmoyoho skrev:Minns inte om det var SÄPOs eller andra utryckningsfordon men jag har sett Volvos med två uttag, en för batteriladdare och en för motorvärmare. Eller menar ni att det går att ha motorvärmare, kupéuttag OCH batteriladdare på ett och samma uttag? Klarar ett och samma uttag det?
Naturligtvis går det. Jag har de i min bil allihopa , motorvärmare ,kupeuttag och batteriladdare allt monterade av Volvo med original tillbehör som är EXAKT samma som Calix.

Dessutom är min bil diesel med dieselvärmare och därför var man tvungen att montera intagskontakten på grillen istället för skärmkanten.
Jag har precis köpt mig en V70 och lyckades övertala bilfirman att sätta dit kupeuttag samt motorvärmare. Dock sa dom att de bara "kunde" montera "vanlig", min fråga är hur besvärligt det är att byta ut den vanliga mot den tre-parten och dra en till batteriet?
av Rådlös
#1230675
Om vi utgår från att dom satte i Volvo Original, som är detsamma som Calix. Det är Calix som tillverkar åt Volvo i Volvos namn. Så kan du säkert köpa förgreningar och kablar så att du får det du vill ha. Calix har det som Volvo inte vill sälja. T.ex en batteriladdare. Det är alltså byggbara enheter och allt passar ihop i kontakterna.
Skulle det nu vara Defa i stället, så har dom också byggbara enheter och liknande tillbehör som Calix/Volvo. Men Defa passar bara till Defa och Calix/Volvo passar bara till Calix/Volvo.
Skulle bilfirman ha valt Biltema eller något annat så får du nog tala med en elektriker. I teorin kan du säkert koppla i en kopplingsdosa eller liknade. Men som sagt, låt en elektriker göra det om du är det minsta osäker. Kolla upp på Calix och Defas egna sidor så hittar du säkert det du vill ha.

Ett bildexempel på kopplingsdosa. Det finns ett flertal modeller.

https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... sa-402210/
av glock40sw
#1230760
http://tinyurl.se/7hev_dsd

Här kan du se hur du kan montera kupekontakten om du har Volvos eller Calix motorvärmare.
Batteriladdaren monteras i princip likadant. Av någon anledning vill Volvo montera laddaren under framskärmen men jag ville ha den under motorhuven och där har den fungerat över 7år.

Om du har någon annan fabrikat än Volvo/Calix eller Defa är allt mycket svårare och du ska göra som Rådlös skriver där ovan.

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]