Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rolle85
#1226433
Har en V70 från 2009 med fabriksmonterad elluttag i kofångarn. Nån som vet vad man brukar koppla in med denna, är de både uttag på insidan bilen, motorvärmare på motorblocket samt batteriladdning?
av Rådlös
#1226443
Om det är fabriksmonterat, så sitter intaget till motorvärmaren inte framifrån. Det sitter på sidan, 5 cm framför vänster framhjul. Så här ser det ut:
Bild
Alla F-modeller har fabriksmonterade motorvärmare. Och då skall det se ut som på bilden. Även om det inte är en F-modell, så ser intaget till motorvärmare också ut som på bilden. Det är en "skräddarsydd" anläggning. Till F-modellen är det från början bara motorvärmare, men fullt utbyggbart med "Volvo original" tillbehör. Nu är det så att det är Calix som tillverkar allt detta åt Volvo i Volvos namn. Därför passar även Calix tillbehör. Det finns ett annat stort fabrikat, Defa. Dom har också anpassade värmare och tillbehör etc. etc. Men till Defa passar endast Defa! Därför skall man vara medveten om att man låser sig till det fabrikat som man väljer. Nu är det ingen större katastrof om man väljer fel. Dom här fabrikaten bevakar varandra i konkurrensens namn och har ungefär samma utbud på tillbehören.

Är du säker på att det inte är en lucka med fäste för bogseröglan du har hittat? Bogseröglan i sig själv hittar du i bagageutrymmet på reservhjulet. Bredvid saxdomkraften, om du skulle behöva använda den?
Öppna luckan försiktigt och kolla vad det är innanför.
Användarvisningsbild
av ER
#1226444
Säker på det? Vad jag hört(obekräftat) är att du inte kan ha både laddare och kupéuttag på Volvos variant av Calix, men kan det på Calix egna kablage som kanske inte kan kopplas in på Volvos variant. Givetvis går det att hoppa över kupéuttaget och ha laddare istället men då är halva nyttan(isfria rutor samt varm och gott) med uttaget borta.
av Rådlös
#1226451
ER: Du berör ett ämne som det råder lite oklarheter om. Jag har hört att detta du säger gäller bara dieselmodellerna eftersom dom har en bränsledriven värmare redan.
Det har skrivits ett antal trådar om detta här på forumet. Och det finns också dom som kringgår det här "omöjliga" genom att köpa en batteriladdare från t.ex Calix, om man nu har ett Volvo original-system. Kontakterna passar.

Så vill jag minnas att det ligger till. Vi hoppas att någon som har allt detta monterat i sin bil hör av sig här och klargör allt.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1226467
ER skrev:Säker på det? Vad jag hört(obekräftat) är att du inte kan ha både laddare och kupéuttag på Volvos variant av Calix, men kan det på Calix egna kablage som kanske inte kan kopplas in på Volvos variant. Givetvis går det att hoppa över kupéuttaget och ha laddare istället men då är halva nyttan(isfria rutor samt varm och gott) med uttaget borta.
Det går, men det är väldigt tajt och trångt och hyfsat besvärligt. Därför tycker Volvo att det inte går.
Jag har elektrisk motorvärmare och kupéuttag i min D5. Såld ny i Östersund, antagligen därför. Jag har inte batteriladdare installerad, men det går att få dit en om man är klurig, envis och tar god tid på sig.
Senast redigerad av 1 MarcusJ, redigerad totalt 0 gånger.
av dannesk
#1226468
Rådlös skrev:Om det är fabriksmonterat, så sitter intaget till motorvärmaren inte framifrån. Det sitter på sidan, 5 cm framför vänster framhjul. Så här ser det ut:
Bild
Alla F-modeller har fabriksmonterade motorvärmare. Och då skall det se ut som på bilden. Även om det inte är en F-modell, så ser intaget till motorvärmare också ut som på bilden. Det är en "skräddarsydd" anläggning. Till F-modellen är det från början bara motorvärmare, men fullt utbyggbart med "Volvo original" tillbehör. Nu är det så att det är Calix som tillverkar allt detta åt Volvo i Volvos namn. Därför passar även Calix tillbehör. Det finns ett annat stort fabrikat, Defa. Dom har också anpassade värmare och tillbehör etc. etc. Men till Defa passar endast Defa! Därför skall man vara medveten om att man låser sig till det fabrikat som man väljer. Nu är det ingen större katastrof om man väljer fel. Dom här fabrikaten bevakar varandra i konkurrensens namn och har ungefär samma utbud på tillbehören.

Är du säker på att det inte är en lucka med fäste för bogseröglan du har hittat? Bogseröglan i sig själv hittar du i bagageutrymmet på reservhjulet. Bredvid saxdomkraften, om du skulle behöva använda den?
Öppna luckan försiktigt och kolla vad det är innanför.
Han skriver ju att det sitter en original i kofångaren (svepet) och det är ju den som du visar på bilden, inte längst fram i fronten.
#1226476
Jag kan tillägga att på min 2.0F , har jag bränsedriven-värmare, samt den standard motorvärmare med batteriladdare som då "hänger i luften", men har buntband som volvo-anställda satte dit för att den inte skulle dingla hit och dit och slå till motorn(bakom), jag skulle gissa att utrymmet mellan batteriladdaren och motorn så har man en helt okej marginal(går att stoppa ner halva handen och om man har en smal hand, hela)

Samt har jag en kupéuttag vid passargerar-sidan, som man kan t.ex. sätta dit en kupefläkt

Som det sägs är det trångt men det går absolut att installera en batteriladdare för att kunna använda uttaget vid sidan på vänster sida för att underhålla sitt batteri, samt bränsledriven om så önskas(+bensin såklart)

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen