Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1226236
Hej alla!
Har haft de här felet ganska länge, men aldrig tänkt på det.
När jag trycker på start knappen en gång, så startar den inte. Alla ljus och lampor tänds men inte motorn, men om jag håller i startknappen så tänds bilen och fungerar helt normalt. Hade bilen inne på service och enligt dom är batteriet bra. nya tändstift också!

Min andra fråga! Vid kallstarter och accelerationer kommer det oljud! Enligt Volvo så är det grenröret.
Är det något enkelt att byta?
#1226262
Vad exakt händer när du trycker på startknappen? Går startmotorn utan att motorn startar eller hamnar du bara i tändningsläge II? Min S80 har en annan motor men gör likadant, dock ganska sällan. Då hamnar jag i tändningsläge II utan att motorn drar runt. Har fått felkod på det någon enstaka gång, ännu mer sällan än problemet sker, men jag minns tyvärr inte vad det stod på den.
#1226370
Oljud vid accelereration? Det är naturligt att motorn låter mer när du gasar.

Vad gäller starten, så borde det sättas en felkod för misslyckat startförsök när detta händer.
Om det inte finns och bilen startar på andra trycket, så kan jag tänka mig att felet kan finnas i själva startknappen.
#1226374
Hej va inne hos Volvo idag, problemet med att det inte startar på direkten löst och inte farligt!
Det är alltså en givare som sitter vid bromspedalen som inte känner att jag häller i bromsen där av måste jag hålla i startknappen. Går att lösa själv genom att kolla så att givaren sitter i ordentligt wller dra ut och och ta in igen.
Alternativt är det fjädern till bromspedalen.

Angående ljudet är det vanligt att skruvarna till grenröret lossnar och måste skruvas fast igen. Har inte hunnit kolla ännu hur det ser ut på min.

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]