Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rolle85
#1225981
Köpte vparts blåtandsadapter och telefonen hittar den och jag kan spela musik i högtalarna. Men när jag dka ringa ett samtal så kan jag inte få samtalet i bilens högtalsre. Nån som lycksts?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1226095
Att en telefon ansluter som musikspelare eller som telefon, det är rent tekniskt två olika saker. En telefon kan vara ansluten som båda delarna, men även som bara det ena eller det andra.

Förmodligen är detta anledningen, men varför det inte blir rätt med en sån adapter vet jag inte. Jag har ingen sån, utan inbyggd Bluetooth i bilen.
av Schmoyoho
#1226118
Eller omvänt så är det telefonen som är nog smart att skilja på vad för enhet den är ansluten till. Om det är någonting försett med mikrofon så kan du ringa, annars inte. Sen vet jag inte exakt hur just vparts adapter funkar, ifall det finns andra begränsningar eller så.
Användarvisningsbild
av drbrain
#1226119
Är du säkert på att det ska gå?
Om du kör samtalet via bluetooth på telefonen finns det ju ingen mikrofon?

Jag tror att den bluetoothadaptern bara tar hand om medialjud, dvs den fungerar inte som ett headset (som krävs för samtal)
Du kan ju se i telefonen under bluetoothinställningarna vad som stöds av adaptern (medialjud och/eller samtalsljud)
av Rolle85
#1226187
fick bekräftat att detta inte går med vparts blåtand :/
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1226217
Min mobiltelefon (Nokia 6, Android) kan vara ansluten till flera olika Bluetooth-enheter samtidigt. Jag kan ändra inställningarna i telefonen så att den hanterar samtal och kontakter via en anslutning, samtidigt som musik spelas upp via en annan anslutning. Jag låter alltså bilens inbyggda Bluetooth-enhet hantera samtalen och en adapter till AUX-uttaget hanterar musiken. Funkar bra!
Användarvisningsbild
av apersson850
#1226225
Och i mitt fall låter jag min telefon (också Android) vara ansluten till samma Bluetooth i bilen två gånger om, alltså både som telefon och musikspelare. Men det kan tänkas att den möjligheten kom först med Sensus. Min är ju en 2012:a.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1226231
apersson850 skrev:Och i mitt fall låter jag min telefon (också Android) vara ansluten till samma Bluetooth i bilen två gånger om, alltså både som telefon och musikspelare. Men det kan tänkas att den möjligheten kom först med Sensus. Min är ju en 2012:a.
Ja, det funkar så med Sensus.
En separat anslutning för telefonsamtal m.m. (precis som tidigare modeller) och en annan separat anslutning för mediauppspelning inbyggd i Sensus. I princip som Vparts adapter, men Sensus kan styra mobilen via Bluetooth. Det kan ingen eftermarknadsadapter som ansluts till AUX-ingången.

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]