Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nicke83
#1227167
Steffe3 skrev:Tudor rekommenderar runt 15.5V för ett standardbatteri, 15.15V för AGM/gel. Så det verkar vara spridda skurar på rekommendationerna ;p
Om du laddar ditt batteri så mycket så är de ganska kört :P
Användarvisningsbild
av perin
#1227179
Vad är det för ”snöflinga” ni pratar om? Kan inte hitta den på MXS5?
Och vad ska man köra för läge på ett Volvo originalbatteri? Enbart program för normalstora batterier eller detta program + AGG läget? Båda lägena nämner AGM batterier och är det inte original monterat ett AGM batteri?
Länk till CTEK MXS5 manual, https://www.ctek.com/storage/ma/180b68a ... -SE-SV.pdf

Edit: Varför olika typer av batter beroende på om det är manuell- eller automatväxlad bil? Och vad skiljer EFB- mot AGM batteri?

Hittade nedanstående text på Volvo Support.
VIKTIGT
Vid byte av startbatteri, i bil med Start/Stop-funktion, måste batteri av rätt typ monteras, EFB i bil med manuell växellåda och AGM i bil med automatisk växellåda.
Vid byte av stödbatteri måste batteri av AGM-typ monteras.
Senast redigerad av 1 perin, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1227202
Jag har ett par stycken ctek Polar vilka jag tycker är riktigt bra, myclet bättre kablage än de vanliga laddarna. Rekommenderas! Vid normal underhållsladdning räcker 5A hur bra som helst.
av andersuw
#1227204
perin skrev:Varför olika typer av batter beroende på om det är manuell- eller automatväxlad bil? Och vad skiljer EFB- mot AGM batteri?
Ett EFB-batteri är i vissa avseenden lite bättre än ett vanligt startbatteri och ett AGM-batteri är ännu lite bättre. Varför man valt att sätta AGM-batteri bara i bilar med automatlåda vet jag inte säkert. Men jag skulle kunna tänka mig att det beror på att sådana bilar kan förväntas använda start/stopp-systemet lite oftare än manuella, varvid batteriet utsätts för lite större påfrestningar. På en bil med manuell låda autostoppar motorn bara om man lägger i friläge och släpper upp kopplingen. På en automatväxlad bil autostoppar den varje gång man stannar (förutsatt att sidovillkoren är uppfyllda).
Användarvisningsbild
av SvenB
#1227221
perin skrev:Vad är det för ”snöflinga” ni pratar om? Kan inte hitta den på MXS5?
Snöflinge-läget på äldre laddare, är detsamma som AGM-läget på nyare laddare.
Användarvisningsbild
av perin
#1227311
SvenB skrev:
perin skrev:Vad är det för ”snöflinga” ni pratar om? Kan inte hitta den på MXS5?
Snöflinge-läget på äldre laddare, är detsamma som AGM-läget på nyare laddare.
Okey, då är det löst. Tack för svar.

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]