Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robpet274
#1225930
Har en Volvo v70 t4 vea 16
Funderar på att köpa en ctek laddare
Ska man välja ctek ct5 start/stop? Eller något som passar bättre?
av Daniel73
#1225962
Den är lite klen.

Välj en med minst 5A då det går väldigt långsamt annars.

Jag använder en på 10A men 5 duger
av Robpet274
#1225967
Okej så mxs 5.0 duger som jag läst inte använda snöflingan så laddar den på rätt volt. Plus på pluspol svart i chassit jord
av andersuw
#1225972
Om snöflingeläget skall användas eller inte beror på vid vilken temperatur laddningen sker. Om laddningen sker utomhus och det är kallt ute är det helt OK att använda snöflingeläget, som ger lite högre laddspänning. Exakt var ctek sätter gränsen för "kallt" vet jag inte men det framgår säkert av manualen.

Själv kör jag med den här laddaren på 8 A max kapacitet från Biltema. Ungefär samma "intelligens" som närmast motsvarande från ctek men lite billigare. Har funkat utmärkt så här långt:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 000031643/
av Robpet274
#1226012
Men om man har bilen i kallgarage runt noll grader och ct5 start/stop ladda vid 14.55 kan man då ladda med snöflingan med lite högre spänning ex mxs 5.0 utan att skada något med bil med start/stop funktion
av Rådlös
#1226018
Menar du 14,55 som laddspänning? Alltså 14,55 Volt? Det är nog i högsta laget för där någonstans infaller gasning av elektrolyten. Batterivattnet kokar bort. Är det ett slutet batteri så tar det först formen av en fotboll. Sedan smäller det!

Det finns en annan uppgift i sammanhanget som kan vara viktig att känna till. När det gäller bly/syrabatterier, som är det som finns i alla bilar, så får laddströmmen aldrig överstiga 1/3 av batterikapaciteten, Amperetimmarna. Alltså ett batteri är på t.ex 60 Amperetimmar. En tredjedel av 60 är 20. Laddströmmen, Amperen får inte vara högre än 20 Ampere. Eller exempel nr 2. Ett batteri är på 75 Amperetimmar. Max laddström blir då 75/3 = 25. Max 25 Ampere.
Nu är det väl knappast någon risk med dagens Ctek-laddare att man kommer upp i dom strömmarna. Men det finns ju ibland ett laddläge för motorcykelbatterier. Tänk på det om ni skall ladda ett mindre batteri.
av Daniel73
#1226074
Min V70 laddar med 15V så då klarar den säkert lika hög laddspänning från laddaren också.
av dannesk
#1226089
Som tidigare sagts så ska Ctek MXS 5.0 ska användas med snöflingan på AGM batterier 14,7V laddström. Använder min 1-2 ggr vecka och det funkar utan problem och rätt smidigt med Cteks snabbkontakt ansluten till batteri/jordpunkt.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1226090
Tudor rekommenderar runt 15.5V för ett standardbatteri, 15.15V för AGM/gel. Så det verkar vara spridda skurar på rekommendationerna ;p
Bruten fjäder framvagn

Om det vore en "fat bastard" av en f&oum[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Enklast är väl att ta en tumstock o m&au[…]

@lennarte , Nu har jag monterat nya givaren och[…]

Bakaxel Duett (Äkta EPA) utväxling

Nu får man leta i det bakre arkivet är […]