Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvoraggare
#1225818
Hejsan!

Jag har problem med min V70, när jag accelererar så dör motorn och jag måste stanna och vänta cirka 20 sekunder, sen startar den igen. När bilen är varm så går det att köra om man accelererar väldigt försiktigt, är motorn kall så stannar den nästan hela tiden hur försiktigt man än försöker köra.

Jag lät Bilia kolla på problemet, de sa att förmodligen är reglerventilen som styr bränsletrycket trasig, men de kan inte byta bara den utan måste byta insprutningspump (?). Dock kunde de inte lova att de fixar problemet utan man får prova sig fram och detta blir första åtgärd. Bilia ville ha 22 000 för det så jag ville inte chansa, särskilt när bilen inte är värd mer än ca 50-60 000 kr (20 000 mil).

Någon som har andra idéer? Stämmer det verkligen att insprutningspumpen måste bytas för reglerventilen är trasig?

Felkoder som visas är P0001 och P0002

Tacksam för råd!
av mattsson81
#1226499
Det stämmer att reglerventilen inte säljs lös jag har letat för ett tag sedan.
Jag hadde nog börjat med å byta bränsle filter om det inte är gjort nyligen
av Volvoraggare
#1227728
mattsson81 skrev:Det stämmer att reglerventilen inte säljs lös jag har letat för ett tag sedan.
Jag hadde nog börjat med å byta bränsle filter om det inte är gjort nyligen
Tack för tipset. Bytte bränslefilter i förrgår hos lokala hål-i-väggen verkstan och bilen har fungerat felfritt sen dess. Kostnad 1200 inkl arbete.

Och bilia ville ha 22 000 för att byta något helt annat som "första åtgärd" ?:-/
Användarvisningsbild
av Derank
#1227730
dagens mekaniker har inget självtänkt, komponentbytare, men att inet fatta att man börjar med det enklaste, filtret är ju under all kritik.
av dunderhonung
#1229571
Jag har blivit stående med täppt bränslefilter två somrar i rad nu (filtret suttit i ca 2000mil). Fick till svar av verkstaden att det var ganska vanligt att de satte igen i förtid, Bilia misstänkte dålig diesel.

Vid båda tillfällena har verkstaden försökt sig på att byta saker som inte varit relevanta.

Nu byter jag filter själv i förebyggande.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1229575
Mina föräldrar bytte bränslefilter på sin V50 1.6d för två år sedan och för två veckor sedan började den stanna igen vid belastning. Så bränslefilter byttes igen och nu går den som ett skott ;). Bilia lät besvärade när vi frågade om felsökning "kunde bli dyrt" men de bytte gärna filtrer direkt på min fars inrådan...
av least
#1229591
Tror att mekanikerna inte är att skylla på faktiskt. De baserar sin rekommendation på de symptom som bilen uppvisar. Och nu råkar det vara så att filtret sätter igen i förtid, med samma felsymptom som vid ett allvarligare fel.

I deras instruktioner står det troligen att filtret ska hålla längre än 2 år.
av dunderhonung
#1229594
least skrev:Tror att mekanikerna inte är att skylla på faktiskt. De baserar sin rekommendation på de symptom som bilen uppvisar. Och nu råkar det vara så att filtret sätter igen i förtid, med samma felsymptom som vid ett allvarligare fel.

I deras instruktioner står det troligen att filtret ska hålla längre än 2 år.
Kommer inte ihåg vilken kod som sattes av bilen men minns att det inte var helt givet att det var filtret så du har en poäng i att det inte alltid är så lätt som det kan verka.

Längesedan man skrev här... Plockade ut[…]

Stigande tomgång.

Min tomgång stiger vart efter motorn blir va[…]

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Har du certifikat så vet jag att Volmat s&au[…]